Noriko trilogie
De klassiekers van Yasujiro Ozu

Yasujirō Ozu (1903 – 1963) is wel ‘de meest Japanse van alle Japanse filmers’ genoemd. Recent zijn een aantal belangrijke titels uit het oeuvre van Ozu digitaal gerestaureerd.

Ozu filmde overwegend in zwart-wit, maar koos eind jaren vijftig en begin jaren zestig ook voor kleur. Van de zes kleurenfilms zijn er nu vier gerestaureerd, als onderdeel van een grootschalig digitaal restauratieproject door de befaamde Japanse studio Shochiku, ter ere van Ozu’s 110e geboortejaar en vijftigste sterfjaar in 2013.

Kenmerkend voor Ozu is zijn voorkeur voor een spaarzame, uitgewogen filmstijl. In vrijwel al zijn films, meestal over de levens van de Japanse middenklasse, is de cameravoering statisch. Lang aangehouden opnamen, waarbij de camera 360 graden rondcirkelt vanuit een laag standpunt – negentig centimeter boven de grond, de ooghoogte van een zittende Japanse volwassene – waren Ozu’s favoriet.

De Japanse filmmaker geldt als een van de grote cineasten van de twintigste eeuw en is vaak als inspirator genoemd door Europese filmers, onder wie illustere namen als Jean-Pierre Melville, Wim Wenders en Jim Jarmusch.

In 2015 draaide LantarenVenster al een aantal goedbezochte klassiekers van Ozu. Dit jaar wordt de digitale restauratie van de Noriko trilogie vertoond, die bestaat uit Late Spring (Banshun), Early Summer (Bakushū) en Tokyo Story (Tōkyō Monogatari).

De Noriko trilogie draait om het personage Noriko, gespeeld door Setsuku Hara die onlangs, in december 2015, overleden is.

  • Film

Yasujirō Ozu (1903 – 1963) is wel ‘de meest Japanse van alle Japanse filmers’ genoemd. Recent zijn een aantal belangrijke titels uit het oeuvre van Ozu digitaal gerestaureerd.

Ozu filmde overwegend in zwart-wit, maar koos eind jaren vijftig en begin jaren zestig ook voor kleur. Van de zes kleurenfilms zijn er nu vier gerestaureerd, als onderdeel van een grootschalig digitaal restauratieproject door de befaamde Japanse studio Shochiku, ter ere van Ozu’s 110e geboortejaar en vijftigste sterfjaar in 2013.

Kenmerkend voor Ozu is zijn voorkeur voor een spaarzame, uitgewogen filmstijl. In vrijwel al zijn films, meestal over de levens van de Japanse middenklasse, is de cameravoering statisch. Lang aangehouden opnamen, waarbij de camera 360 graden rondcirkelt vanuit een laag standpunt – negentig centimeter boven de grond, de ooghoogte van een zittende Japanse volwassene – waren Ozu’s favoriet.

De Japanse filmmaker geldt als een van de grote cineasten van de twintigste eeuw en is vaak als inspirator genoemd door Europese filmers, onder wie illustere namen als Jean-Pierre Melville, Wim Wenders en Jim Jarmusch.

In 2015 draaide LantarenVenster al een aantal goedbezochte klassiekers van Ozu. Dit jaar wordt de digitale restauratie van de Noriko trilogie vertoond, die bestaat uit Late Spring (Banshun), Early Summer (Bakushū) en Tokyo Story (Tōkyō Monogatari).

De Noriko trilogie draait om het personage Noriko, gespeeld door Setsuku Hara die onlangs, in december 2015, overleden is.

In samenwerking met EYE Film Instituut.

Programma