Billy Hart Quartet feat. Ethan Iverson
met Mark Turner & Ben Street

Billy Hart brengt na ruim tien jaar zijn fantastische kwartet weer terug naar LantarenVenster! De drumlegende werkte met artiesten als Miles Davis, Stan Getz, Otis Redding en Herbie Hancock en speelt mainstream jazz en bepop, maar ook vrije improvisatie. Sinds 2003 speelt hij samen met jazzmusici van een jongere generatie in een kwartet dat al snel Billy’s naam kreeg. Ethan Iverson is met name bekend van The Bad Plus, een trio waarin hij jarenlang speelde, en explosieve jazz vermengde met popmuziek.

Het eerste album in kwartetbezetting kwam uit in 2005, op High Note Records. In 2012 bracht ECM Records de prachtige opvolger All Our Reasons uit. Het Billy Hart Quartet speelt in New York inmiddels altijd voor uitverkochte zalen.

Bezetting:
Dayna Stephens – sax 
Ethan Iverson – piano 
Ben Street – contrabas 
Billy Hart – drums 
Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
  • muziek

Billy Hart brengt na ruim tien jaar zijn fantastische kwartet weer terug naar LantarenVenster! De drumlegende werkte met artiesten als Miles Davis, Stan Getz, Otis Redding en Herbie Hancock en speelt mainstream jazz en bepop, maar ook vrije improvisatie. Sinds 2003 speelt hij samen met jazzmusici van een jongere generatie in een kwartet dat al snel Billy’s naam kreeg. Ethan Iverson is met name bekend van The Bad Plus, een trio waarin hij jarenlang speelde, en explosieve jazz vermengde met popmuziek.

Het eerste album in kwartetbezetting kwam uit in 2005, op High Note Records. In 2012 bracht ECM Records de prachtige opvolger All Our Reasons uit. Het Billy Hart Quartet speelt in New York inmiddels altijd voor uitverkochte zalen.

Bezetting:
Dayna Stephens – sax 
Ethan Iverson – piano 
Ben Street – contrabas 
Billy Hart – drums 

Dit is een concert met uitsluitend zitplaatsen. Er is vrije stoelkeuze.

billyhartmusic.com

“One of the most thoughtful and accomplished drummers still working.” (BBC)

“Op All Our Reasons dagen de musici in de gecomponeerde improvisatiestukken elkaar voortdurend uit. In dienst van de muziek wel te verstaan, want overschreeuwen of mannetjesmakerij is er niet bij. De fluwelen tenor van Turner, de akkoordprogressies van Iverson en de bescheiden contrabas van Street dartelen door het vrije landschap, laconiek bij elkaar gehouden door meesterlijk slagwerk van Hart. Constante factor is het hoge niveau van de musici. Niet zo zeer tot uitdrukking gebracht in de aard van de composities, des te meer in de uitvoering daarvan. Iverson en Hart excelleren niet alleen in avontuurlijke solo’s, daarbuiten metselen ze een fantasierijke gelaagdheid die als liederlijke basis dient voor artistieke vrijheid, zowel voor Turner en Street alsmede voor henzelf.”Jazzenzo.nl