DJ: Onno Paloma
De top en voorhoede van de flamenco verzamelt zich voor de derde keer in Rotterdam, van 20 t/m 23 januari 2011 in LantarenVenster, de Rotterdamse Schouwburg, Theater Zuidplein en het WMDC. De Flamenco Biënnale toont de rijke flamencotraditie in volle beweging en grote veelzijdigheid met moderne dansvoorstellingen, een filmprogramma, intieme zangrecitals en spannende muzikale allianties waarin over de grenzen van het genre wordt gekeken. Flamenco, ‘de kunst, de schreeuw, van het Andalusische volk en de zigeuners’ zoals de Spaanse dichter Federico García Lorca en componist Manuel de Falla begin vorige eeuw stelden, is inmiddels werelderfgoed geworden. De Flamenco Biënnale nodigt dansers, choreografen, zangers en gitaristen uit die met hun visie de eeuwenoude dans- en muziekvorm levend houden en van deze tijd maken.
Het Cartini Jazz Project is een nieuw project van de Nederlandse flamencogitarist Tino van der Sman, die al jaren met veel succes vanuit flamencostad Sevilla opereert. Tino studeerde in 1997 af aan het conservatorium in Rotterdam en werkte sindsdien samen met grote namen in de flamenco als Israel Galván, Andrés Marin, Gerardo Núñez, Manolo Soler, Segundo Falcón, José Valéncia en Chicuelo. ‘Flamenco en jazz hebben veel gemeen,’ schrijft hij. ‘Tussen beide genres bestaat een sterke overeenkomst door hun vergelijkbare origine en vrije manier van bewegen binnen de muziek.
Het Cartini Jazz Project zoekt naar nieuwe muzikale uitdagingen vanuit haar jazz- en flamenco-achtergrond. Flamencogitaar, contrabas, zang en percussie zoeken een dialoog zonder hun achtergrond te vergeten. De formatie wordt aangevuld met een gastoptreden van de Nederlandse trompettist Toon de Gouw. Cartini zoekt de grenzen niet op en probeert ze ook niet te overschrijden: ze tracht de grenzen te doen verdwijnen.’
Bezetting:
Tino van der Sman – gitaar
Carlos Denia Moreno ? zang, jazzgitaar
Toon de Gouw – trompet
Niko Langenhuijsen ? piano, contrabas
Udo Demandt ? percussie
DJ: Onno Paloma
De top en voorhoede van de flamenco verzamelt zich voor de derde keer in Rotterdam, van 20 t/m 23 januari 2011 in LantarenVenster, de Rotterdamse Schouwburg, Theater Zuidplein en het WMDC. De Flamenco Biënnale toont de rijke flamencotraditie in volle beweging en grote veelzijdigheid met moderne dansvoorstellingen, een filmprogramma, intieme zangrecitals en spannende muzikale allianties waarin over de grenzen van het genre wordt gekeken. Flamenco, ‘de kunst, de schreeuw, van het Andalusische volk en de zigeuners’ zoals de Spaanse dichter Federico García Lorca en componist Manuel de Falla begin vorige eeuw stelden, is inmiddels werelderfgoed geworden. De Flamenco Biënnale nodigt dansers, choreografen, zangers en gitaristen uit die met hun visie de eeuwenoude dans- en muziekvorm levend houden en van deze tijd maken.
Het Cartini Jazz Project is een nieuw project van de Nederlandse flamencogitarist Tino van der Sman, die al jaren met veel succes vanuit flamencostad Sevilla opereert. Tino studeerde in 1997 af aan het conservatorium in Rotterdam en werkte sindsdien samen met grote namen in de flamenco als Israel Galván, Andrés Marin, Gerardo Núñez, Manolo Soler, Segundo Falcón, José Valéncia en Chicuelo. ‘Flamenco en jazz hebben veel gemeen,’ schrijft hij. ‘Tussen beide genres bestaat een sterke overeenkomst door hun vergelijkbare origine en vrije manier van bewegen binnen de muziek.
Het Cartini Jazz Project zoekt naar nieuwe muzikale uitdagingen vanuit haar jazz- en flamenco-achtergrond. Flamencogitaar, contrabas, zang en percussie zoeken een dialoog zonder hun achtergrond te vergeten. De formatie wordt aangevuld met een gastoptreden van de Nederlandse trompettist Toon de Gouw. Cartini zoekt de grenzen niet op en probeert ze ook niet te overschrijden: ze tracht de grenzen te doen verdwijnen.’
Bezetting:
Tino van der Sman – gitaar
Carlos Denia Moreno ? zang, jazzgitaar
Toon de Gouw – trompet
Niko Langenhuijsen ? piano, contrabas
Udo Demandt ? percussie