Het Schots-Britse folktrio Lau was in 2013 een van de hits van wereldmuziekfestival Womex. Al zo’n tien jaar rekt Lau de grenzen van de folkmuziek op en zoekt het drietal naar nieuwe muzikale gronden. In 2007 veroverde Lau met het debuutalbum Lightweights and Gentlemen grote festivals in Europa en de Verenigde Staten. Lau wordt gelauwerd als het muzikaal meest avontuurlijke trio in Schotse folk en won maar liefst vier keer de BBC Folk Award voor Best Band.
De groep is met zijn eigenzinnige, moderne en toegankelijke composities een voorloper in de folkgolf van de laatste jaren en bouwde een ijzersterke live-reputatie op. De drie briljante muzikanten produceren een hypnotiserende sound. Het is de synergie die die hun muziek zo karakteristiek maakt. Ook organiseert het drietal zelf muziekfestivals, en werkte het onder anderen samen met de legendarische bassist Jack Bruce, de Noorse jazzpionier Bugge Wesseltoft en de Duitse houseproducer Henrik Schwarz.
Na de albums Arc Light en Race The Loser verschijnt in mei 2015 een nieuwe cd, beïnvloed door de experimentele muziek in Japan en Korea, maar nog het meest door de muziekscene in New York. Op het album werkt Lau samen met het Elysian Quartet, een groep die Lau’s onbevreesde verlangen deelt om iets nieuws te creëren uit improvisatie. De productie is in handen van Joan Wasser (Joan As Police Woman). Dit nieuwe werk belooft hun grootste muzikale statement tot dusver te worden.
“Lau are a remarkable band… exquisite and hypnotic, musicianship at its best. Combining towering technical skill with fluidity and an enviable emotional warmth, the trio of accordionist Martin Green, guitarist Kris Drever and violinist Aidan O’Rourke are perhaps the best live band in the country.” – The Guardian
“This is post-rock-electronica-modern-folk ? or post-folk, perhaps!” – MusicOMH
“The relaxed warmth of Drever’s singing, the intuitive and often beautiful interplay of accordion, fiddle and guitar glides to a new level as instrumental virtuosity blends easily with tasteful electronics.” – Mojo
https://youtu.be/m5BQpewcFP0
Het Schots-Britse folktrio Lau was in 2013 een van de hits van wereldmuziekfestival Womex. Al zo’n tien jaar rekt Lau de grenzen van de folkmuziek op en zoekt het drietal naar nieuwe muzikale gronden. In 2007 veroverde Lau met het debuutalbum Lightweights and Gentlemen grote festivals in Europa en de Verenigde Staten. Lau wordt gelauwerd als het muzikaal meest avontuurlijke trio in Schotse folk en won maar liefst vier keer de BBC Folk Award voor Best Band.
De groep is met zijn eigenzinnige, moderne en toegankelijke composities een voorloper in de folkgolf van de laatste jaren en bouwde een ijzersterke live-reputatie op. De drie briljante muzikanten produceren een hypnotiserende sound. Het is de synergie die die hun muziek zo karakteristiek maakt. Ook organiseert het drietal zelf muziekfestivals, en werkte het onder anderen samen met de legendarische bassist Jack Bruce, de Noorse jazzpionier Bugge Wesseltoft en de Duitse houseproducer Henrik Schwarz.
Na de albums Arc Light en Race The Loser verschijnt in mei 2015 een nieuwe cd, beïnvloed door de experimentele muziek in Japan en Korea, maar nog het meest door de muziekscene in New York. Op het album werkt Lau samen met het Elysian Quartet, een groep die Lau’s onbevreesde verlangen deelt om iets nieuws te creëren uit improvisatie. De productie is in handen van Joan Wasser (Joan As Police Woman). Dit nieuwe werk belooft hun grootste muzikale statement tot dusver te worden.
“Lau are a remarkable band… exquisite and hypnotic, musicianship at its best. Combining towering technical skill with fluidity and an enviable emotional warmth, the trio of accordionist Martin Green, guitarist Kris Drever and violinist Aidan O’Rourke are perhaps the best live band in the country.” – The Guardian
“This is post-rock-electronica-modern-folk ? or post-folk, perhaps!” – MusicOMH
“The relaxed warmth of Drever’s singing, the intuitive and often beautiful interplay of accordion, fiddle and guitar glides to a new level as instrumental virtuosity blends easily with tasteful electronics.” – Mojo
https://youtu.be/m5BQpewcFP0
Bezetting:
Kris Drever - zang, gitaar
Aidan O'Rourke - viool
Martin Green - accordeon, elektronica
Lees een concertrecensie van The Guardian