LantarenVenster presenteert:
New Rotterdam Jazz Orchestra ‘Viert de Stad’
Memento Mori, met Jeroen Spitzenberger

In een serie van vier concerten in gaat het New Rotterdam Jazz Orchestra gewaagde samenwerkingen aan met verschillende Rotterdamse culturele gezelschappen. Bij iedere editie wordt een Rotterdamse gastsolist uitgenodigd om samen met het orkest zijn of haar muzikale wereld te verkennen. Dit alles in een intieme jazzclubsetting, waar je als bezoeker vlakbij het vuur zit. Met deze gloednieuwe serie vieren we de creativiteit van de stad en de veerkracht van muziek in deze opmerkelijke tijd.

Het vierde concert betreft een ontmoeting met de in Rotterdam geboren en getogen acteur Jeroen Spitzenberger. Er werd gezocht naar een thema dat de musici samen met Jeroen konden onderzoeken en vormgeven met gebruikmaking van hun sterke wapens; muziek, tekst & performance. Het werd onze sterfelijkheid, een levenslange fascinatie. Doodgaan is voor veel mensen een ongemakkelijk gegeven. Het is onvermijdelijk en definitief. Altijd verdrietig, soms een opluchting. Omgeven door open deuren en tegelijkertijd het grootste mysterie. Het NRJO en Jeroen zetten in op een avond waarin hoofd en hart beroerd worden. Een funky memento mori, zo u wilt. Omdat doodgaan je levensplezier niet in de weg hoeft te staan. Troost u: vroeg of laat krijgen we er allemaal mee te maken. Zoals de grote mysticus Osho al zei: ‘Of je nu arm of rijk bent, voor de dood is ieder een gelijk. De dood is de grootste vorm van communisme.’

Jeroen Spitzenberger (1976) heeft zich ontwikkeld tot een van Nederlands’ veelzijdigste acteurs. Na zijn studie aan de Toneelschool Arnhem legde hij zich aanvankelijk voornamelijk toe op theater. Hij werkte bij diverse grote en kleine gezelschappen, zoals het Onafhankelijk Toneel Rotterdam en Toneelgroep Amsterdam. Vanaf 2006 werd hij een gezichtsbepalende speler in het vaste ensemble van het Nationale Toneel in Den Haag. In die periode kwam ook zijn veelzijdige film- en televisiecarrière van de grond, die hem bekendheid bij een groot publiek bracht. Geliefde en gewaardeerde films als Alles is Liefde, Süskind, Mannenharten, De Tweeling, Een Echte Vermeer, Meester Kikker en Bumperkleef werden afgewisseld met hoofdrollen in televisiehits als Divorce, Oogappels en Stanley H. Jeroen geeft ook les en verleent regelmatig zijn stem aan audioboeken, animatieseries en documentaires. In mei 2022 is Spitzenberger bij de publieke omroep te zien in de rol van Pim Fortuyn, in de vijfdelige miniserie Het Jaar van Fortuyn.

Het New Rotterdam Jazz Orchestra is een vaste kracht in ‘t Rotterdamse. De band speelde talloze concerten met nationale helden zoals Anton Goudsmit, en internationale artiesten zoals Joshua Redman en Phronesis. Er staan inmiddels vier gelauwerde albums van het orkest op de teller. De bandleden zijn stuk voor stuk topmusici die ook flinke carrières hebben opgebouwd in de (inter)nationale jazzscene. Het 13-koppige orkest heeft een heel eigen geluid. In de muziek hoor je de wisselwerking tussen de gevestigde orde en de nieuwe generatie met muzikale invloeden uit de hele wereld. De groove van de kosmopolitische stad Rotterdam klinkt overal in door.

Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
  • muziek

In een serie van vier concerten in gaat het New Rotterdam Jazz Orchestra gewaagde samenwerkingen aan met verschillende Rotterdamse culturele gezelschappen. Bij iedere editie wordt een Rotterdamse gastsolist uitgenodigd om samen met het orkest zijn of haar muzikale wereld te verkennen. Dit alles in een intieme jazzclubsetting, waar je als bezoeker vlakbij het vuur zit. Met deze gloednieuwe serie vieren we de creativiteit van de stad en de veerkracht van muziek in deze opmerkelijke tijd.

Het vierde concert betreft een ontmoeting met de in Rotterdam geboren en getogen acteur Jeroen Spitzenberger. Er werd gezocht naar een thema dat de musici samen met Jeroen konden onderzoeken en vormgeven met gebruikmaking van hun sterke wapens; muziek, tekst & performance. Het werd onze sterfelijkheid, een levenslange fascinatie. Doodgaan is voor veel mensen een ongemakkelijk gegeven. Het is onvermijdelijk en definitief. Altijd verdrietig, soms een opluchting. Omgeven door open deuren en tegelijkertijd het grootste mysterie. Het NRJO en Jeroen zetten in op een avond waarin hoofd en hart beroerd worden. Een funky memento mori, zo u wilt. Omdat doodgaan je levensplezier niet in de weg hoeft te staan. Troost u: vroeg of laat krijgen we er allemaal mee te maken. Zoals de grote mysticus Osho al zei: ‘Of je nu arm of rijk bent, voor de dood is ieder een gelijk. De dood is de grootste vorm van communisme.’

Jeroen Spitzenberger (1976) heeft zich ontwikkeld tot een van Nederlands’ veelzijdigste acteurs. Na zijn studie aan de Toneelschool Arnhem legde hij zich aanvankelijk voornamelijk toe op theater. Hij werkte bij diverse grote en kleine gezelschappen, zoals het Onafhankelijk Toneel Rotterdam en Toneelgroep Amsterdam. Vanaf 2006 werd hij een gezichtsbepalende speler in het vaste ensemble van het Nationale Toneel in Den Haag. In die periode kwam ook zijn veelzijdige film- en televisiecarrière van de grond, die hem bekendheid bij een groot publiek bracht. Geliefde en gewaardeerde films als Alles is Liefde, Süskind, Mannenharten, De Tweeling, Een Echte Vermeer, Meester Kikker en Bumperkleef werden afgewisseld met hoofdrollen in televisiehits als Divorce, Oogappels en Stanley H. Jeroen geeft ook les en verleent regelmatig zijn stem aan audioboeken, animatieseries en documentaires. In mei 2022 is Spitzenberger bij de publieke omroep te zien in de rol van Pim Fortuyn, in de vijfdelige miniserie Het Jaar van Fortuyn.

Het New Rotterdam Jazz Orchestra is een vaste kracht in ‘t Rotterdamse. De band speelde talloze concerten met nationale helden zoals Anton Goudsmit, en internationale artiesten zoals Joshua Redman en Phronesis. Er staan inmiddels vier gelauwerde albums van het orkest op de teller. De bandleden zijn stuk voor stuk topmusici die ook flinke carrières hebben opgebouwd in de (inter)nationale jazzscene. Het 13-koppige orkest heeft een heel eigen geluid. In de muziek hoor je de wisselwerking tussen de gevestigde orde en de nieuwe generatie met muzikale invloeden uit de hele wereld. De groove van de kosmopolitische stad Rotterdam klinkt overal in door.

Dit is een concert met uitsluitend zitplaatsen. Er is vrije plaatskeuze. 

De concertzaal opent 30 minuten voor aanvang van het concert.

Lees hier meer over de veiligheidsmaatregelen in LantarenVenster.

nrjo.nl

Bezetting:
Jan van Duikeren – trompet
Rob van de Wouw – trompet
Louk Boudesteijn – trombone
Frans Cornelissen – tuba
Romain Blye – hoorn
Bart Wirtz – altsax & fluit
Cyrille Oswald – tenorsax & fluit
Miguel Boelens – alt- & tenorsax
Nils van Haften – baritonsax & basklarinet
Simone Botasso – accordeon
Jelle Roozenburg – gitaar
Simone Botasso – organetto
Johan Plomp – contrabas
Mark Schilders – slagwerk
Speciale gast: Jeroen Spitzenberger

Mede mogelijk gemaakt door: