Met een zomer vol filmklassiekers uit de jaren ’60 keren we terug naar een tijd waarin cinema voorgoed veranderde. Dankzij gloednieuwe 4K-restauraties van Plein Soleil (1960) en The Graduate(1967) duiken we in een fantastische reeks classics uit dit gouden decennium. Van de Franse Nouvelle Vague met titels als Cléo de 5 à 7 en Pierrot le Fou, tot het begin van New Hollywood met The Graduate waarvoor filmcriticus Hugo Emmerzael een inspirerend filmcollege geeft. En dat is nog lang niet alles: Hitchcock’s horrorklassieker The Birds (1963) komt ook voorbij, mét een filmcollege van Rudi de Boer.
Ook Goldfinger (1964), The Apartment (1960), Playtime (1967) en 2001: A Space Odyssey (1968) staan op het programma. Films waarin regisseurs nieuwe vormen zoeken, grenzen oprekken en een nieuwe kijk op de wereld tonen. Soms speels, soms duister, altijd eigenzinnig.
Met een zomer vol filmklassiekers uit de jaren ’60 keren we terug naar een tijd waarin cinema voorgoed veranderde. Dankzij gloednieuwe 4K-restauraties van Plein Soleil (1960) en The Graduate(1967) duiken we in een fantastische reeks classics uit dit gouden decennium. Van de Franse Nouvelle Vague met titels als Cléo de 5 à 7 en Pierrot le Fou, tot het begin van New Hollywood met The Graduate waarvoor filmcriticus Hugo Emmerzael een inspirerend filmcollege geeft. En dat is nog lang niet alles: Hitchcock’s horrorklassieker The Birds (1963) komt ook voorbij, mét een filmcollege van Rudi de Boer.
Ook Goldfinger (1964), The Apartment (1960), Playtime (1967) en 2001: A Space Odyssey (1968) staan op het programma. Films waarin regisseurs nieuwe vormen zoeken, grenzen oprekken en een nieuwe kijk op de wereld tonen. Soms speels, soms duister, altijd eigenzinnig.