The Watermelon Woman

Black Achievement Month 2022
Cheryl Dunye

Een luchtige, originele film waarin bijna alle denkbare fake-stijlvarianten worden ingezet en die zich beweegt tussen mock documentary en komedie en tussen nagenoeg echte interviews en kunstig vervalst archiefmateriaal. Filmmaker Cheryl Dunye speelt zelf de hoofdrol van aankomend filmmaker die vooralsnog in een videotheek werkt. Dunye is jong, zwart en lesbisch en ongecompliceerd militant in het uitdragen van haar raciale positie en seksuele voorkeur. Haar beste vriendin Tamara werkt ook in de videotheek. Samen pikken ze dates op en werken ze aan Dunye’s filmproject.

Dunye doet research naar zwarte acteurs en vooral zwarte actrices in oude Hollywoodfilms, die destijds niet veel meer kregen dan ‘mammy’-rollen. Ze raakt vooral gefascineerd door een actrice die bekend werd onder de naam The Watermelon Woman. Ze zoekt en vindt fraai onbekend archiefmateriaal en ontdekt dat de geheimzinnige mammy een relatie had met de witte vrouwelijke regisseur Martha Page. Te zien in de gerestaureerde 4K versie.

A light-hearted and original film in which almost every conceivable fake style variation is used, and which moves between mock documentary and comedy and between virtually real interviews and cleverly falsified archive footage. Filmmaker Cheryl Dunye herself plays the lead role of an up-and-coming filmmaker who works in a video store. Dunye is young, black and lesbian and uncompromisingly militant in expressing her racial attitudes and sexual proclivities. Her best friend Tamara also works in the video store. Together they pick up dates and work on Dunye’s film project.

Dunye researches black actors and above all black actresses in old Hollywood films. In those days, they got little more than ‘mammy’ roles. She was especially fascinated by an actress who became known under the name The Watermelon Woman. She seeks and finds beautiful and unknown archive footage and discovers that the mysterious mammy had a relationship with the white woman director Martha Page. 

Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
  • filmspecial
Verenigde Staten
1996
90’
Engels gesproken
Niet ondertiteld

Een luchtige, originele film waarin bijna alle denkbare fake-stijlvarianten worden ingezet en die zich beweegt tussen mock documentary en komedie en tussen nagenoeg echte interviews en kunstig vervalst archiefmateriaal. Filmmaker Cheryl Dunye speelt zelf de hoofdrol van aankomend filmmaker die vooralsnog in een videotheek werkt. Dunye is jong, zwart en lesbisch en ongecompliceerd militant in het uitdragen van haar raciale positie en seksuele voorkeur. Haar beste vriendin Tamara werkt ook in de videotheek. Samen pikken ze dates op en werken ze aan Dunye’s filmproject.

Dunye doet research naar zwarte acteurs en vooral zwarte actrices in oude Hollywoodfilms, die destijds niet veel meer kregen dan ‘mammy’-rollen. Ze raakt vooral gefascineerd door een actrice die bekend werd onder de naam The Watermelon Woman. Ze zoekt en vindt fraai onbekend archiefmateriaal en ontdekt dat de geheimzinnige mammy een relatie had met de witte vrouwelijke regisseur Martha Page. Te zien in de gerestaureerde 4K versie.

A light-hearted and original film in which almost every conceivable fake style variation is used, and which moves between mock documentary and comedy and between virtually real interviews and cleverly falsified archive footage. Filmmaker Cheryl Dunye herself plays the lead role of an up-and-coming filmmaker who works in a video store. Dunye is young, black and lesbian and uncompromisingly militant in expressing her racial attitudes and sexual proclivities. Her best friend Tamara also works in the video store. Together they pick up dates and work on Dunye’s film project.

Dunye researches black actors and above all black actresses in old Hollywood films. In those days, they got little more than ‘mammy’ roles. She was especially fascinated by an actress who became known under the name The Watermelon Woman. She seeks and finds beautiful and unknown archive footage and discovers that the mysterious mammy had a relationship with the white woman director Martha Page.