Een Filmische Geschiedenis van Irak en Palestina - Workshop

Mohanad Yaqubi

De workshop, getiteld “Een Filmische Geschiedenis van Irak en Palestina“, richt zich op het Tokyo Reels-archiefonderzoeksproject. Dit project behandelt de politiek en esthetiek van het restaureren van revolutionaire cinema, evenals distributie van internationale solidariteitscinema. Tokyo Reels is een verzameling van 20 films die de afgelopen 30 jaar in Japan zijn verzameld en bewaard. Deze films zijn gerestaureerd, gedigitaliseerd, ondertiteld en krijgen nieuwe vertoonmogelijkheden dankzij Subversive Film.

De films in de collectie zijn geproduceerd door verschillende filmmakers, waaronder Palestijnen, Arabieren, Japanners en andere internationale filmmakers. Hieronder zijn drie films geproduceerd door Iraakse filmmakers, waarvan er twee gaan over de Palestijnse strijd en één over het moderniteitsproject in Irak na het einde van het Britse kolonialisme.

Tijdens de workshop zal er een introductie worden gegeven over de Tokyo Reels-collectie, gevolgd door de vertoning van deze drie films. Daarna vindt er een discussie plaats met de gerenommeerde Iraakse regisseur Kassem Hawal over de geschiedenis en realiteit van politieke filmproductie in de Arabische regio en de solidariteit met de Palestijnse strijd.

Mohanad Yaqubi

Mohanad Yaqubi, een filmmaker, producent en een van de oprichters van het in Ramallah gevestigde productiehuis Idioms Film, is een van de oprichters van het politiek geëngageerde collectief Subversive Films, dat zich richt op selectie, organisatie en presentatie van films. Hij verblijft sinds 2017 als onderzoeker aan de School of the Art (KASK) in Gent, België.

Yaqubi houdt zich bezig met onderzoek naar archiefstructuren binnen landgrensoverschrijdende solidariteitsbewegingen en stelt vragen over politiek, esthetiek en cinema aan de kaak. Tevens houdt hij zich bezig met het fenomeen van ‘imperfecte archieven’ als een mechanisme om levende herinneringen te verbinden. Zijn eerste speelfilm, Off Frame AKA Revolution Until Victory (2016), werd vertoond op vele festivals ter wereld, waaronder TIFF, Berlinale, Cinéma du réel, Dubai IFF en Carthago. Zijn tweede speelfilm, R21 AKA Restoring Solidarity (2022), werd vertoond op Documenta 15, IDFA, Marrakesh FF, True/False en andere gerenommeerde festivals.

Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
  • filmspecial
2023
85’

De workshop, getiteld “Een Filmische Geschiedenis van Irak en Palestina“, richt zich op het Tokyo Reels-archiefonderzoeksproject. Dit project behandelt de politiek en esthetiek van het restaureren van revolutionaire cinema, evenals distributie van internationale solidariteitscinema. Tokyo Reels is een verzameling van 20 films die de afgelopen 30 jaar in Japan zijn verzameld en bewaard. Deze films zijn gerestaureerd, gedigitaliseerd, ondertiteld en krijgen nieuwe vertoonmogelijkheden dankzij Subversive Film.

De films in de collectie zijn geproduceerd door verschillende filmmakers, waaronder Palestijnen, Arabieren, Japanners en andere internationale filmmakers. Hieronder zijn drie films geproduceerd door Iraakse filmmakers, waarvan er twee gaan over de Palestijnse strijd en één over het moderniteitsproject in Irak na het einde van het Britse kolonialisme.

Tijdens de workshop zal er een introductie worden gegeven over de Tokyo Reels-collectie, gevolgd door de vertoning van deze drie films. Daarna vindt er een discussie plaats met de gerenommeerde Iraakse regisseur Kassem Hawal over de geschiedenis en realiteit van politieke filmproductie in de Arabische regio en de solidariteit met de Palestijnse strijd.

Mohanad Yaqubi

Mohanad Yaqubi, een filmmaker, producent en een van de oprichters van het in Ramallah gevestigde productiehuis Idioms Film, is een van de oprichters van het politiek geëngageerde collectief Subversive Films, dat zich richt op selectie, organisatie en presentatie van films. Hij verblijft sinds 2017 als onderzoeker aan de School of the Art (KASK) in Gent, België.

Yaqubi houdt zich bezig met onderzoek naar archiefstructuren binnen landgrensoverschrijdende solidariteitsbewegingen en stelt vragen over politiek, esthetiek en cinema aan de kaak. Tevens houdt hij zich bezig met het fenomeen van ‘imperfecte archieven’ als een mechanisme om levende herinneringen te verbinden. Zijn eerste speelfilm, Off Frame AKA Revolution Until Victory (2016), werd vertoond op vele festivals ter wereld, waaronder TIFF, Berlinale, Cinéma du réel, Dubai IFF en Carthago. Zijn tweede speelfilm, R21 AKA Restoring Solidarity (2022), werd vertoond op Documenta 15, IDFA, Marrakesh FF, True/False en andere gerenommeerde festivals.