Masterclass: F*CK HOKJESDENKEN

various directors

De waarde van film wordt steeds vaker afgemeten aan kijkcijfers en financiële opbrengsten. Het risico daarvan is dat makers zich steeds meer voegen naar de logica van het kapitalistische systeem, met conformisme en middelmaat als gevolg. Om film levendig en vernieuwend te houden, is het van cruciaal belang buiten de gebaande paden te treden en eigenzinnige films te maken die het publiek uitdagen – juist omdat ze zich niet eenvoudig laten vangen in vooraf vastgestelde categorieën als fictie of documentaire, klassiek of experimenteel.

In de masterclass F*CK HOKJESDENKEN vertelt filmmaker Vincent Boy Kars over zijn hybride werkwijzen en genre-overstijgende experimenten. Aan de hand van fragmenten uit zijn films duikt hij in het fascinerende en ontregelende spanningsveld tussen fictie en werkelijkheid. Hij laat zien welke werelden er voor je open kunnen gaan wanneer je buiten de hokjes durft te denken – en hoe bevrijdend het kan zijn om niet het eindresultaat, maar juist het maakproces centraal te stellen bij het maken van film.

Let op: ga niet naar deze masterclass als je een Gouden Kalf wilt winnen.

Vincent Boy Kars (1990) is een filmmaker uit Rotterdam, bekend om zijn hybride films die balanceren op de grens tussen fictie en werkelijkheid. In 2015 studeerde hij af aan de AKV|St. Joost met zijn afstudeerfilm My First Porn Film. Vervolgens werkte hij aan zijn zogeheten ‘millennial-trilogie’, bestaande uit Independent Boy (2017), Drama Girl (2020) en Future Me (2024). In elk deel staat een millennial centraal wiens zoektocht naar identiteit en de bijbehorende problematiek wordt blootgelegd en onderzocht in een bijpassend filmisch construct. Hierin laat hij de grenzen tussen documentaire en speelfilm vervagen, en zet ze tegelijkertijd op scherp. Het zijn uiterst persoonlijke films waarin hij samen met zijn personages een psychologisch proces aangaat, ze elkaar een spiegel voorhouden en samen reflecteren op identiteitskwesties en existentiële vraagstukken van zijn generatie. Daarnaast maakte hij de driedelige documentaireserie Vieze Film (2017), de korte muziekfilm SOLO (2022) en is hij medeoprichter van Rotterdams Open Doek.

vr 20 jun
  • 17:30
Kaarten
  • filmspecial
2025
75’
Nederlands gesproken

De waarde van film wordt steeds vaker afgemeten aan kijkcijfers en financiële opbrengsten. Het risico daarvan is dat makers zich steeds meer voegen naar de logica van het kapitalistische systeem, met conformisme en middelmaat als gevolg. Om film levendig en vernieuwend te houden, is het van cruciaal belang buiten de gebaande paden te treden en eigenzinnige films te maken die het publiek uitdagen – juist omdat ze zich niet eenvoudig laten vangen in vooraf vastgestelde categorieën als fictie of documentaire, klassiek of experimenteel.

In de masterclass F*CK HOKJESDENKEN vertelt filmmaker Vincent Boy Kars over zijn hybride werkwijzen en genre-overstijgende experimenten. Aan de hand van fragmenten uit zijn films duikt hij in het fascinerende en ontregelende spanningsveld tussen fictie en werkelijkheid. Hij laat zien welke werelden er voor je open kunnen gaan wanneer je buiten de hokjes durft te denken – en hoe bevrijdend het kan zijn om niet het eindresultaat, maar juist het maakproces centraal te stellen bij het maken van film.

Let op: ga niet naar deze masterclass als je een Gouden Kalf wilt winnen.

Vincent Boy Kars (1990) is een filmmaker uit Rotterdam, bekend om zijn hybride films die balanceren op de grens tussen fictie en werkelijkheid. In 2015 studeerde hij af aan de AKV|St. Joost met zijn afstudeerfilm My First Porn Film. Vervolgens werkte hij aan zijn zogeheten ‘millennial-trilogie’, bestaande uit Independent Boy (2017), Drama Girl (2020) en Future Me (2024). In elk deel staat een millennial centraal wiens zoektocht naar identiteit en de bijbehorende problematiek wordt blootgelegd en onderzocht in een bijpassend filmisch construct. Hierin laat hij de grenzen tussen documentaire en speelfilm vervagen, en zet ze tegelijkertijd op scherp. Het zijn uiterst persoonlijke films waarin hij samen met zijn personages een psychologisch proces aangaat, ze elkaar een spiegel voorhouden en samen reflecteren op identiteitskwesties en existentiële vraagstukken van zijn generatie. Daarnaast maakte hij de driedelige documentaireserie Vieze Film (2017), de korte muziekfilm SOLO (2022) en is hij medeoprichter van Rotterdams Open Doek.