I Am Night at Noonday

Voorprogramma: Warsaw_Postsimulacrum (6')
Gaspard Hirschi

Voorprogramma Warsaw – Postsimulacrum Premiere:
Een korte essayfilm waarin door AI gegenereerde beelden de sfeer van filmjournalen uit de jaren 50 en 60 oproepen om Warschau voor te stellen als een stad waarvan de identiteit steeds opnieuw wordt geconstrueerd in de vorm van een simulatie bovenop ruïnes. In Warschau, dat meerdere malen met de grond gelijk werd gemaakt en herbouwd, is de werkelijkheid al lang geleden overgenomen door voorstellingen van wat kan zijn. De geest van vroegere gebouwen vermengt zich hier met symbolische architectuur tot een plaats die evenzeer op fictie als op werkelijkheid berust. Geschiedenis, vernietiging, mythe en ideologie vervagen zo tot een palimpsest van eeuwigdurende metamorfoses.

A short essay film that uses AI-generated images to recreate the visual language of mid-century newsreels, presenting Warsaw as a city whose identity is continuously reconstructed as a simulation layered over ruins. Razed and rebuilt more than once, Warsaw is a city where reality has long been overtaken by simulacra: replicas of past buildings and symbolic architecture converge into an urban identity shaped as much by fiction as by fact. History, destruction, myth, and ideology blur into a palimpsest of imagined futures and eternal reinvention.

Over de film: I am Night at Noonday
Een eigentijdse fabel, waarin Don Quichot met een vergiet op zijn hoofd en Sancho Panza als maaltijdbezorger de geprivatiseerde straten van Marseille onveilig maken. In deze hybridefictie-documentaire volgen we theatermaker Manolo Bez als de vernuftige edelman, te paarden gewapend met een lange stok, begeleid door zijn trouwe assistent en cynische stem van de rede. Samen trekken zij door de Zuid-Franse labyrintische buurten waar ze door hun ontwapenende outfits jongeren, junkies, immigranten en andere verschoppelingen aan de praat weten te krijgen. Gaspard Hirschi’s excentrieke I Am Night at Noonday geeft zo een speelse blik op hekwerkwijken, de ‘kastelen’ die Don Quichot wilt bestormen in de strijd tegen segregatie.

A contemporary fable in which Don Quixote, with a colander on his head, and Sancho Panzaas a food delivery rider, wreak havoc in the privatized streets of Marseille. In this hybridfiction-documentary, we follow theatre maker Manolo Bez as the ingenious nobleman, on horseback and armed with a long stick, accompanied by his loyal assistant and cynical voice of reason. Together they travel through the labyrinthine neighbourhoods of the south of France, where their disarming costumes draw in young people, addicts, immigrants and other outcasts. Gaspard Hirschi’s eccentric I Am Night at Noonday offers a playful look at gated communities, the ‘castles’ that Don Quixote seeks to storm in the fight against segregation.

za 11 okt
  • 16:00
Kaarten
  • filmspecial
Frankrijk
2025
83’
Frans, Engels gesproken
Engels ondertiteld

Voorprogramma Warsaw – Postsimulacrum Premiere:
Een korte essayfilm waarin door AI gegenereerde beelden de sfeer van filmjournalen uit de jaren 50 en 60 oproepen om Warschau voor te stellen als een stad waarvan de identiteit steeds opnieuw wordt geconstrueerd in de vorm van een simulatie bovenop ruïnes. In Warschau, dat meerdere malen met de grond gelijk werd gemaakt en herbouwd, is de werkelijkheid al lang geleden overgenomen door voorstellingen van wat kan zijn. De geest van vroegere gebouwen vermengt zich hier met symbolische architectuur tot een plaats die evenzeer op fictie als op werkelijkheid berust. Geschiedenis, vernietiging, mythe en ideologie vervagen zo tot een palimpsest van eeuwigdurende metamorfoses.

A short essay film that uses AI-generated images to recreate the visual language of mid-century newsreels, presenting Warsaw as a city whose identity is continuously reconstructed as a simulation layered over ruins. Razed and rebuilt more than once, Warsaw is a city where reality has long been overtaken by simulacra: replicas of past buildings and symbolic architecture converge into an urban identity shaped as much by fiction as by fact. History, destruction, myth, and ideology blur into a palimpsest of imagined futures and eternal reinvention.

Over de film: I am Night at Noonday
Een eigentijdse fabel, waarin Don Quichot met een vergiet op zijn hoofd en Sancho Panza als maaltijdbezorger de geprivatiseerde straten van Marseille onveilig maken. In deze hybridefictie-documentaire volgen we theatermaker Manolo Bez als de vernuftige edelman, te paarden gewapend met een lange stok, begeleid door zijn trouwe assistent en cynische stem van de rede. Samen trekken zij door de Zuid-Franse labyrintische buurten waar ze door hun ontwapenende outfits jongeren, junkies, immigranten en andere verschoppelingen aan de praat weten te krijgen. Gaspard Hirschi’s excentrieke I Am Night at Noonday geeft zo een speelse blik op hekwerkwijken, de ‘kastelen’ die Don Quichot wilt bestormen in de strijd tegen segregatie.

A contemporary fable in which Don Quixote, with a colander on his head, and Sancho Panzaas a food delivery rider, wreak havoc in the privatized streets of Marseille. In this hybridfiction-documentary, we follow theatre maker Manolo Bez as the ingenious nobleman, on horseback and armed with a long stick, accompanied by his loyal assistant and cynical voice of reason. Together they travel through the labyrinthine neighbourhoods of the south of France, where their disarming costumes draw in young people, addicts, immigrants and other outcasts. Gaspard Hirschi’s eccentric I Am Night at Noonday offers a playful look at gated communities, the ‘castles’ that Don Quixote seeks to storm in the fight against segregation.

premièrefilms