Francien van Everdingen – Steeds weer die bloemen
Een tiental korte films van kunstenaar Francien van Everdingen, maker van complexe, ingenieuze korte films, vertrekkend vanuit de mogelijkheden van Super8 en 16mm-film. Bloemen, planten en neurotische behangpatronen: poëtisch, minimalistisch, prachtig.
Sinds 1995 maakt Van Everdingen korte films waarin ze speelt met formaat, textuur en kleur. Ze experimenteert met technieken als dubbelbelichting, schilderen op celluloid en krassen in de emulsie. Vanaf 1998 evolueerde haar werk van filmloops naar korte films met een begin en eind. Inspiratiebronnen zijn natuur, stillevenschilderkunst en religie; in 2012 bekeerde ze zich tot de islam.
In haar vroege werk figureren vooral bloemen, planten en huiselijke taferelen, later verschijnt ook de mens: eerst slechts handen die aardappels schillen of een boek omslaan (Wall of Sound Flowers), later ook de filmmaakster zelf. In The Alchemist’s Almanac to the Afterlife (5’) zien we haar met haar ernstig zieke broer op de heide bij Ede. Veldwerk (3’) is een kleurrijke, droomachtige collage van natuurbeelden en in Windows (7’15’’) botsen wuivende gordijnen, behangpatronen, bloempotten, katten en honden in een surrealistische microkosmos.
- 19:00
Kies tijdstip
- filmspecial
Een tiental korte films van kunstenaar Francien van Everdingen, maker van complexe, ingenieuze korte films, vertrekkend vanuit de mogelijkheden van Super8 en 16mm-film. Bloemen, planten en neurotische behangpatronen: poëtisch, minimalistisch, prachtig.
Sinds 1995 maakt Van Everdingen korte films waarin ze speelt met formaat, textuur en kleur. Ze experimenteert met technieken als dubbelbelichting, schilderen op celluloid en krassen in de emulsie. Vanaf 1998 evolueerde haar werk van filmloops naar korte films met een begin en eind. Inspiratiebronnen zijn natuur, stillevenschilderkunst en religie; in 2012 bekeerde ze zich tot de islam.
In haar vroege werk figureren vooral bloemen, planten en huiselijke taferelen, later verschijnt ook de mens: eerst slechts handen die aardappels schillen of een boek omslaan (Wall of Sound Flowers), later ook de filmmaakster zelf. In The Alchemist’s Almanac to the Afterlife (5’) zien we haar met haar ernstig zieke broer op de heide bij Ede. Veldwerk (3’) is een kleurrijke, droomachtige collage van natuurbeelden en in Windows (7’15’’) botsen wuivende gordijnen, behangpatronen, bloempotten, katten en honden in een surrealistische microkosmos.
Bij deze vertoning zijn Cineville en andere kortingstarieven niet van toepassing.