The Host
Geestige en griezelige monsterfilm die letterlijk de draak steekt met de massahysterie die uitbreekt bij nieuws over grote rampen of de uitbraak van nieuwe virussen.
Als een Amerikaanse professor zijn Koreaanse assistent beveelt de overgebleven formaldehyde in de gootsteen te dumpen, protesteert deze. Het riool komt namelijk uit op de grote rivier van de stad. Maar zijn protest is tevergeefs. De rivier is zo groot, redeneert de westerse wetenschapper, niemand zal het merken.
En voor een tijdje klopt dat ook. Totdat op een dag een enorm gemuteerd monster oprijst uit de rivier. De paniek slaat toe. Iedereen maakt zich uit de voeten, behalve Gang-du. Hij staat als aan de grond genageld. En wanneer het monster zijn dochtertje weggrist, ontpopt de druiloor zich als een stoere held. Hij trommelt zijn al even onbenullige familie op en samen beginnen zij de zoektocht naar het kleine meisje. Het monster, een soort paling op pootjes van gigantisch formaat, heeft haar meegenomen naar zijn hol.
Regisseur en scenarioschrijver Joon-ho Bong maakte met The Host een originele monsterfilm, waarbij hij blijk geeft van uitgebreide kennis van het genre. Zijn monster is evenals Godzilla het resultaat van gedumpt chemisch afval. Toch is het een totaal andere film geworden. Van Amerikaanse griezelfilms als Jaws leerde hij dat een monster vele malen enger is wanneer het niet in beeld komt. De spanning wordt opgebouwd door de gebeurtenissen, de angsten en de heldendaden van de knullige familie. Niet door special effects of close-ups van het afschrikwekkende wezen.
Des te bewonderenswaardiger is het dat hij deze ingrediënten van een goede monsterfilm heeft weten te combineren met een goede dosis humor en treffende maatschappijkritiek.
Kies tijdstip
- Film
Geestige en griezelige monsterfilm die letterlijk de draak steekt met de massahysterie die uitbreekt bij nieuws over grote rampen of de uitbraak van nieuwe virussen.
Als een Amerikaanse professor zijn Koreaanse assistent beveelt de overgebleven formaldehyde in de gootsteen te dumpen, protesteert deze. Het riool komt namelijk uit op de grote rivier van de stad. Maar zijn protest is tevergeefs. De rivier is zo groot, redeneert de westerse wetenschapper, niemand zal het merken.
En voor een tijdje klopt dat ook. Totdat op een dag een enorm gemuteerd monster oprijst uit de rivier. De paniek slaat toe. Iedereen maakt zich uit de voeten, behalve Gang-du. Hij staat als aan de grond genageld. En wanneer het monster zijn dochtertje weggrist, ontpopt de druiloor zich als een stoere held. Hij trommelt zijn al even onbenullige familie op en samen beginnen zij de zoektocht naar het kleine meisje. Het monster, een soort paling op pootjes van gigantisch formaat, heeft haar meegenomen naar zijn hol.
Regisseur en scenarioschrijver Joon-ho Bong maakte met The Host een originele monsterfilm, waarbij hij blijk geeft van uitgebreide kennis van het genre. Zijn monster is evenals Godzilla het resultaat van gedumpt chemisch afval. Toch is het een totaal andere film geworden. Van Amerikaanse griezelfilms als Jaws leerde hij dat een monster vele malen enger is wanneer het niet in beeld komt. De spanning wordt opgebouwd door de gebeurtenissen, de angsten en de heldendaden van de knullige familie. Niet door special effects of close-ups van het afschrikwekkende wezen.
Des te bewonderenswaardiger is het dat hij deze ingrediënten van een goede monsterfilm heeft weten te combineren met een goede dosis humor en treffende maatschappijkritiek.