Iwan de Verschrikkelijke
Sergej Eisenstein maakte een groot meesterwerk over het leven van tsaar Ivan de Verschrikkelijke in het zestiende-eeuwse Rusland. Een koningsdrama vol intriges en emoties, verbeeld in een overweldigende visuele stijl. Als een soort Shakespeare met een camera.
Het eerste deel toont hoe de jonge tsaar Ivan streeft naar een nationale eenheid onder zijn gezag. Hierbij komt hij in conflict met zijn edellieden, de bojaren. Hij trouwt met Anastasia, maar zijn geliefde wordt door zijn tante vergiftigd. Ivan trekt zich terug op het platteland, maar het volk smeekt hem terug te keren.
Het tweede deel laat zien hoe de oude tsaar Ivan de tegenstand van zijn edellieden weet te onderdrukken. De uitbeelding van Ivan als een verbitterde, paranoïde moordenaar die voortdurend door twijfels wordt gekweld, werd door de Partij uitgelegd als een nauwelijks verhulde aanval op Stalin. Dit tweede deel is inderdaad een psychologisch portret van een alleenheerser die meedogenloos zijn macht weet te behouden. De slotscènes spelen zich af tijdens een wild feest, waarbij de film uitbreekt in schitterende kleuren.
De score van componist Sergej Prokofjev is geweldig: de beelden worden opgestuwd in een subtiele stroom van muziek.
Kies tijdstip
- filmspecial
Sergej Eisenstein maakte een groot meesterwerk over het leven van tsaar Ivan de Verschrikkelijke in het zestiende-eeuwse Rusland. Een koningsdrama vol intriges en emoties, verbeeld in een overweldigende visuele stijl. Als een soort Shakespeare met een camera.
Het eerste deel toont hoe de jonge tsaar Ivan streeft naar een nationale eenheid onder zijn gezag. Hierbij komt hij in conflict met zijn edellieden, de bojaren. Hij trouwt met Anastasia, maar zijn geliefde wordt door zijn tante vergiftigd. Ivan trekt zich terug op het platteland, maar het volk smeekt hem terug te keren.
Het tweede deel laat zien hoe de oude tsaar Ivan de tegenstand van zijn edellieden weet te onderdrukken. De uitbeelding van Ivan als een verbitterde, paranoïde moordenaar die voortdurend door twijfels wordt gekweld, werd door de Partij uitgelegd als een nauwelijks verhulde aanval op Stalin. Dit tweede deel is inderdaad een psychologisch portret van een alleenheerser die meedogenloos zijn macht weet te behouden. De slotscènes spelen zich af tijdens een wild feest, waarbij de film uitbreekt in schitterende kleuren.
De score van componist Sergej Prokofjev is geweldig: de beelden worden opgestuwd in een subtiele stroom van muziek.
Met: Nikolaj Tsjerkasov, Serafima Birman, Pavel Kadotsjnikov
