Prins
The Post Online schreef onlangs: “Het gaat goed met de Nederlandse film”, schrijft Kees Driessen in de Vrij Nederland van 18 april, en ik ben het absoluut met hem eens. Helemaal na het zien van Prins, de eerste feature-length film van Sam de Jong (1986). De film sleepte al prijzen binnen op het Berlinale filmfestival in Berlijn. Het is een, op zijn zachtst gezegd, indrukwekkend debuut van De Jong.
Prins vertelt het duistere verhaal van Ayoub die tot over zijn oren verliefd is op Laura. Helaas is Laura al bezet.
Terwijl hij op verschillende manieren probeert haar hart te veroveren, komt hij Kalpa tegen – een zware crimineel met een paarse Lamborghini Diablo. Door Kalpa’s invloed begint Ayoubs wereld uit elkaar te vallen: zijn vrienden vermijden hem, zijn moeder zet hem het huis uit en zijn zus wil hem niet meer zien. Zijn vader is vanwege ernstige drugsproblemen niet in staat hem te helpen.
Ayoub moet een man worden om zijn problemen op te kunnen lossen. Uiteindelijk komt hij voor de ultieme keuze te staan: de liefde of de criminaliteit.
★★★★ NRC Handelsblad
“Een film die verrast omdat hij de realiteit opschudt als een verenkussen”
★★★★ Het Parool
“Wat het drama bijzonder maakt, is niet het verhaaltje, maar de vormgeving.”
“bij Prins de verbeelding aan de macht.
Kies tijdstip
- Film
The Post Online schreef onlangs: “Het gaat goed met de Nederlandse film”, schrijft Kees Driessen in de Vrij Nederland van 18 april, en ik ben het absoluut met hem eens. Helemaal na het zien van Prins, de eerste feature-length film van Sam de Jong (1986). De film sleepte al prijzen binnen op het Berlinale filmfestival in Berlijn. Het is een, op zijn zachtst gezegd, indrukwekkend debuut van De Jong.
Prins vertelt het duistere verhaal van Ayoub die tot over zijn oren verliefd is op Laura. Helaas is Laura al bezet.
Terwijl hij op verschillende manieren probeert haar hart te veroveren, komt hij Kalpa tegen – een zware crimineel met een paarse Lamborghini Diablo. Door Kalpa’s invloed begint Ayoubs wereld uit elkaar te vallen: zijn vrienden vermijden hem, zijn moeder zet hem het huis uit en zijn zus wil hem niet meer zien. Zijn vader is vanwege ernstige drugsproblemen niet in staat hem te helpen.
Ayoub moet een man worden om zijn problemen op te kunnen lossen. Uiteindelijk komt hij voor de ultieme keuze te staan: de liefde of de criminaliteit.
★★★★ NRC Handelsblad
“Een film die verrast omdat hij de realiteit opschudt als een verenkussen”
★★★★ Het Parool
“Wat het drama bijzonder maakt, is niet het verhaaltje, maar de vormgeving.”
“bij Prins de verbeelding aan de macht.
