Brazil

Voorafgaand: Building Happiness in Cinema with Martin Koolhoven
Terry Gilliam

Vooraf: Building Happiness in Cinema met Martin Koolhoven.

Brazil

Is geluk voor een samenleving wel maakbaar? Meedogenloos en met veel humor weet Terry Gilliam steeds weer het menselijk tekort te verfilmen. De krankzinnigheid van een te ver doorgevoerde bureaucratie die de zaak op orde moet houden en een blind vertrouwen in de techniek die overal faalt. In Brazil weet Gilliam deze beklemmende mix op te dienen in een reeks van adembenemende beelden vol vervallen industriële gebouwen en eclectische architectuur. Met als hoogtepunt het huis van hoofdpersoon Tom Lowry. Het megalomane postmodern wooncomplex Abraxas in de buitenwijk Noisy-le-Grand bij Parijs van de Catalaanse architect Ricardo Bofill. Wie er nu rondloopt hoort er de grimmige en voorspellende ondertoon van de film Brazil.

A cautionary tale about the dangers of designing happiness for a whole society. Terry Gilliam brings an un relenting gaze and a keen sense of humour to this cinematic depiction of the human condition. A bureaucracy gone mad tries to maintain order, embracing blind faith in a technology that fail sat every turn. In Brazil, Gilliam manages to capture this balancing act in a series of breath-taking images filled with decrepit industrial buildings and eclectic architecture. The main character, Sam Lowry, lives in a house that is one of the film’s highlights in its own right. Abraxas, designed by Catalan architect Ricardo Bofill, is a megalomaniac, post-modern residential complex in the Noisy-le-Grand suburb of Paris – with vivid echoes of the grim predictions offered by Gilliam’s Brazil.

Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
Film&debat
GB, US
1984
225’
Engels gesproken
Engels ondertiteld

Vooraf: Building Happiness in Cinema met Martin Koolhoven.

Brazil

Is geluk voor een samenleving wel maakbaar? Meedogenloos en met veel humor weet Terry Gilliam steeds weer het menselijk tekort te verfilmen. De krankzinnigheid van een te ver doorgevoerde bureaucratie die de zaak op orde moet houden en een blind vertrouwen in de techniek die overal faalt. In Brazil weet Gilliam deze beklemmende mix op te dienen in een reeks van adembenemende beelden vol vervallen industriële gebouwen en eclectische architectuur. Met als hoogtepunt het huis van hoofdpersoon Tom Lowry. Het megalomane postmodern wooncomplex Abraxas in de buitenwijk Noisy-le-Grand bij Parijs van de Catalaanse architect Ricardo Bofill. Wie er nu rondloopt hoort er de grimmige en voorspellende ondertoon van de film Brazil.

A cautionary tale about the dangers of designing happiness for a whole society. Terry Gilliam brings an un relenting gaze and a keen sense of humour to this cinematic depiction of the human condition. A bureaucracy gone mad tries to maintain order, embracing blind faith in a technology that fail sat every turn. In Brazil, Gilliam manages to capture this balancing act in a series of breath-taking images filled with decrepit industrial buildings and eclectic architecture. The main character, Sam Lowry, lives in a house that is one of the film’s highlights in its own right. Abraxas, designed by Catalan architect Ricardo Bofill, is a megalomaniac, post-modern residential complex in the Noisy-le-Grand suburb of Paris – with vivid echoes of the grim predictions offered by Gilliam’s Brazil.