Jeanne Dielman, 23, quai du commerce, 1080 Bruxelles

Chantal Akerman

Nog tot en met juni presenteert EYE Film Institute een grote expositie rondom het werk van Belgische regisseur Chantal Akerman: Passages. In het kader van deze tentoonstelling zijn in juni twee gerestaureerde films van Chantal Akerman bij ons te zien: Jeanne Dielman, 23, quai du commerce, 1080 Bruxelles en Les Rendez-vous d’Anna.

Jeanne Dielman werd door het Amerikaanse blad The Village Voice tot een van de grootste films van de 20ste eeuw verkozen. Ook werd de film uitgeroepen tot ‘de beste film ooit geregisseerd door een vrouw’ in een recente peiling van IndieWire-critici.

Regisseur Chantal Akerman bouwt haar film zorgvuldig op rond repeterende handelingen en werkt langzaam naar een uitbarsting toe. De Belgische cineaste richt onze aandacht op de kleinste gebaren, die doorgaans in films verloren gaan: een mes dat bijna uitglijdt tijdens het aardappelschillen, een licht dat onnodig wordt uitgeschakeld, het zetten van koffie in een thermoskan. Bestek afdrogen. Schoenen poetsen. Gehakt mengen met ei. Drie dagen lang volgen we Jeanne Dielman, huisvrouw, moeder en parttime prostituee wier leven bepaald wordt door routine, tot zich barsten beginnen te vertonen.

Chantal Akerman noemde Jeanne Dielman een ‘liefdesfilm voor mijn moeder’, als erkenning voor het type vrouw dat gevangen zit in het soort kleinburgerlijk leven waaraan zijzelf wist te ontsnappen. Jeanne Dielman is een van de invloedrijkste films ooit gemaakt, een belangrijke feministische film en een hoeksteen van de modernistische cinema dankzij de claustrofobische geometrie, met prachtige precisie gefilmd door cameravrouw Babette Mangolte.

Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
  • filmspecial
België, Frankrijk
1975
202’
Frans gesproken
Nederlands ondertiteld

Nog tot en met juni presenteert EYE Film Institute een grote expositie rondom het werk van Belgische regisseur Chantal Akerman: Passages. In het kader van deze tentoonstelling zijn in juni twee gerestaureerde films van Chantal Akerman bij ons te zien: Jeanne Dielman, 23, quai du commerce, 1080 Bruxelles en Les Rendez-vous d’Anna.

Jeanne Dielman werd door het Amerikaanse blad The Village Voice tot een van de grootste films van de 20ste eeuw verkozen. Ook werd de film uitgeroepen tot ‘de beste film ooit geregisseerd door een vrouw’ in een recente peiling van IndieWire-critici.

Regisseur Chantal Akerman bouwt haar film zorgvuldig op rond repeterende handelingen en werkt langzaam naar een uitbarsting toe. De Belgische cineaste richt onze aandacht op de kleinste gebaren, die doorgaans in films verloren gaan: een mes dat bijna uitglijdt tijdens het aardappelschillen, een licht dat onnodig wordt uitgeschakeld, het zetten van koffie in een thermoskan. Bestek afdrogen. Schoenen poetsen. Gehakt mengen met ei. Drie dagen lang volgen we Jeanne Dielman, huisvrouw, moeder en parttime prostituee wier leven bepaald wordt door routine, tot zich barsten beginnen te vertonen.

Chantal Akerman noemde Jeanne Dielman een ‘liefdesfilm voor mijn moeder’, als erkenning voor het type vrouw dat gevangen zit in het soort kleinburgerlijk leven waaraan zijzelf wist te ontsnappen. Jeanne Dielman is een van de invloedrijkste films ooit gemaakt, een belangrijke feministische film en een hoeksteen van de modernistische cinema dankzij de claustrofobische geometrie, met prachtige precisie gefilmd door cameravrouw Babette Mangolte.