A Marble Travelogue

Sean Wang

Blokken wit marmer uit een Griekse steengroeve worden naar China verscheept, waar beeldhouwers ze bewerken tot beelden en zuilen in Hellenistische stijl. Het overgebleven gruis wordt verwerkt tot koelkastmagneten en andere souvenirs, die worden teruggestuurd naar Europa en daarna verkocht aan Chinese toeristen. Langs deze marmerroute ontmoeten we verschillende mensen die een rol spelen in de cyclische productieketen: van Chinese zakenman tot Franse marmerhandelaar.

Met enigszins wrange humor portretteert de Chinees-Nederlandse documentaire A Marble Travelogue een keten die loopt van kapitaal tot productie, via groothandel en retail naar de consument. De film geeft complexe verbanden weer en belicht de Europese aspiraties van de Chinese middenklasse in een onopvallende maar visueel verleidelijke stijl.

Blocks of white marble from a Greek quarry are shipped to China, where sculptors turn them into Hellenistic-style statues and columns. The leftover grit is processed into fridge magnets and other souvenirs, which are returned to Europe and sold to Chinese tourists. Along this marble route, we meet a variety of people who play a role in the cyclical consumer chain: the Chinese businessman who has taken over a Greek marble quarry, the workers and their children in a souvenir factory in Quanzhou, a French marble dealer based in China. The Chinese-speaking twin daughters of a Greek real estate giant are recurring characters in the film. As cultural ambassadors, they accompany their father on his business trips to the Far East. With a light touch and wry humour, the Chinese-Dutch documentary A Marble Travelogue portrays a chain that runs from capital to manufacturing, wholesale, retail and consumer. The film makes complex connections and highlights the European aspirations of the Chinese middle class in an unobtrusive yet visually seductive style.

Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
  • filmspecial
Nederland, Hong Kong, Frankrijk, Griekenland
2021
97’
Chinees, Engels, Grieks, Frans gesproken
Engels ondertiteld

Blokken wit marmer uit een Griekse steengroeve worden naar China verscheept, waar beeldhouwers ze bewerken tot beelden en zuilen in Hellenistische stijl. Het overgebleven gruis wordt verwerkt tot koelkastmagneten en andere souvenirs, die worden teruggestuurd naar Europa en daarna verkocht aan Chinese toeristen. Langs deze marmerroute ontmoeten we verschillende mensen die een rol spelen in de cyclische productieketen: van Chinese zakenman tot Franse marmerhandelaar.

Met enigszins wrange humor portretteert de Chinees-Nederlandse documentaire A Marble Travelogue een keten die loopt van kapitaal tot productie, via groothandel en retail naar de consument. De film geeft complexe verbanden weer en belicht de Europese aspiraties van de Chinese middenklasse in een onopvallende maar visueel verleidelijke stijl.

Blocks of white marble from a Greek quarry are shipped to China, where sculptors turn them into Hellenistic-style statues and columns. The leftover grit is processed into fridge magnets and other souvenirs, which are returned to Europe and sold to Chinese tourists. Along this marble route, we meet a variety of people who play a role in the cyclical consumer chain: the Chinese businessman who has taken over a Greek marble quarry, the workers and their children in a souvenir factory in Quanzhou, a French marble dealer based in China. The Chinese-speaking twin daughters of a Greek real estate giant are recurring characters in the film. As cultural ambassadors, they accompany their father on his business trips to the Far East. With a light touch and wry humour, the Chinese-Dutch documentary A Marble Travelogue portrays a chain that runs from capital to manufacturing, wholesale, retail and consumer. The film makes complex connections and highlights the European aspirations of the Chinese middle class in an unobtrusive yet visually seductive style.