Arne Jacobsen’s Modern Denmark

Voorprogramma: Leisure Time - A Summer's Day (30')
Thomas Roger Henrichsen

De ontwerpen van Arne Jacobsen hebben een zekere alomtegenwoordigheid gekregen. De Series 7-stoel of de voluptueuze Egg-stoel vinden we terug in ontelbare interieurs en ook in ons collectieve mentale archief. De impact van het werk van Arne Jacobsens op Denemarken is onomstreden, maar ook voor de ontwerpdiscipline als geheel is zijn invloed ongeëvenaard. Deze uitgebreide documentaire, chronologisch verteld, brengt Jacobsens carrière in kaart, van zijn speelse ontwerp voor een House for the Future uit 1929 tot zijn ooit bespotte ontwerp voor het iconische SAS-hotel in Kopenhagen. De omvang en diepgang van zijn architectenpraktijk blijkt immens. Hoewel de film zich voornamelijk concentreert op het werk van Jacobsen, geeft het ook een beeld van wie hij was. De beelden die Jacobsen tijdens zijn vele reizen maakte, onthullen oog voor detail en het vermogen om de schoonheid in het alledaagse te vinden. Arne Jacobsen’s Modern Denmark dwingt de kijker de balans op te maken van Jacobsens werk, dat ooit revolutionair was, maar nu alledaags lijkt geworden voor ons collectieve oog.

Arne Jacobsen’s designs have gained a certain ubiquity. The Series 7 chair or the voluptuous Egg chair not only occupy space within our interiors, but also within our collective mental archive. It is therefore easy to take for granted the impact of Jacobsen’s work not only on Denmark, but also on the design discipline as a whole. This comprehensive documentary, told chronologically, charts Jacobsen’s career from his playful 1929 design for a House for the Future, to his once-derided design for the iconic SAS hotel in Copenhagen. We are made aware of the extent and depth of his practice. Though focusing primarily on Jacobsen’s work, we do get a sense of who he was. The footage Jacobsen took on his many travels reveal an eye for detail, and an ability to find the beauty in the mundane. Arne Jacobsen’s Modern Denmark implicitly implores its audience to take stock of Jacobsen’s work, which was once revolutionary, but has now become mundane to our collective eye.

Leisure Time: A Summer’s Day

Leisure Time, een etnografische komedie van Adam Paaske, laat mensen zien in de setting van hun ‘sommerhus’, het traditionele zomerverblijf in Denemarken. Onder de personages bevinden zich een tienermeisje dat aan het watertrappelen is in een overdekt zwembad, twee oude zussen gegijzeld door hun smart TV,  een groep dronken vrienden die een riskant spelletje darts spelen, een man in onderbroek die verslaafd is aan virtual reality, en een vrouw met een nerveuze shitzu die vertelt hoe ze hun dag doorbrengen.

An ethnographic comedy by Adam Paaske, Leisure Time features people at leisure in the setting of the ‘sommerhus’, a sort of summer residence that is common in Denmark. Among the cast are a teenage girl who treads water in an indoor swimming pool, two old sisters bemused by a TV system, some drunken friends indulging in a risky game of darts, a man in underpants hooked on virtual reality, and a woman with a nervy shitzu who narrates how they spend their day.

vr 7 okt
  • 13:00
Kaarten
  • filmspecial
Denemarken
2022
88’
Deens gesproken
Engels ondertiteld

De ontwerpen van Arne Jacobsen hebben een zekere alomtegenwoordigheid gekregen. De Series 7-stoel of de voluptueuze Egg-stoel vinden we terug in ontelbare interieurs en ook in ons collectieve mentale archief. De impact van het werk van Arne Jacobsens op Denemarken is onomstreden, maar ook voor de ontwerpdiscipline als geheel is zijn invloed ongeëvenaard. Deze uitgebreide documentaire, chronologisch verteld, brengt Jacobsens carrière in kaart, van zijn speelse ontwerp voor een House for the Future uit 1929 tot zijn ooit bespotte ontwerp voor het iconische SAS-hotel in Kopenhagen. De omvang en diepgang van zijn architectenpraktijk blijkt immens. Hoewel de film zich voornamelijk concentreert op het werk van Jacobsen, geeft het ook een beeld van wie hij was. De beelden die Jacobsen tijdens zijn vele reizen maakte, onthullen oog voor detail en het vermogen om de schoonheid in het alledaagse te vinden. Arne Jacobsen’s Modern Denmark dwingt de kijker de balans op te maken van Jacobsens werk, dat ooit revolutionair was, maar nu alledaags lijkt geworden voor ons collectieve oog.

Arne Jacobsen’s designs have gained a certain ubiquity. The Series 7 chair or the voluptuous Egg chair not only occupy space within our interiors, but also within our collective mental archive. It is therefore easy to take for granted the impact of Jacobsen’s work not only on Denmark, but also on the design discipline as a whole. This comprehensive documentary, told chronologically, charts Jacobsen’s career from his playful 1929 design for a House for the Future, to his once-derided design for the iconic SAS hotel in Copenhagen. We are made aware of the extent and depth of his practice. Though focusing primarily on Jacobsen’s work, we do get a sense of who he was. The footage Jacobsen took on his many travels reveal an eye for detail, and an ability to find the beauty in the mundane. Arne Jacobsen’s Modern Denmark implicitly implores its audience to take stock of Jacobsen’s work, which was once revolutionary, but has now become mundane to our collective eye.

Leisure Time: A Summer’s Day

Leisure Time, een etnografische komedie van Adam Paaske, laat mensen zien in de setting van hun ‘sommerhus’, het traditionele zomerverblijf in Denemarken. Onder de personages bevinden zich een tienermeisje dat aan het watertrappelen is in een overdekt zwembad, twee oude zussen gegijzeld door hun smart TV,  een groep dronken vrienden die een riskant spelletje darts spelen, een man in onderbroek die verslaafd is aan virtual reality, en een vrouw met een nerveuze shitzu die vertelt hoe ze hun dag doorbrengen.

An ethnographic comedy by Adam Paaske, Leisure Time features people at leisure in the setting of the ‘sommerhus’, a sort of summer residence that is common in Denmark. Among the cast are a teenage girl who treads water in an indoor swimming pool, two old sisters bemused by a TV system, some drunken friends indulging in a risky game of darts, a man in underpants hooked on virtual reality, and a woman with a nervy shitzu who narrates how they spend their day.