Being A Human Person

Fred Scott

Filmmaker Fred Scott koos ervoor om Being a Human Person, zijn documentaire over de beroemde Zweedse auteur Roy Andersson, te openen met een montage van een model in aanbouw. Als het bouwsel klaar is, blijkt het een model van Anderssons herenhuis in Stockholm, dat als woonhuis en studio van Andersson fungeert. De montage weerspiegelt het ontwerpproces van Andersson, die taferelen van alledaagse interieurs en landschappen bedenkt en vervolgens nauwgezet opbouwt. Dit zijn de podia waarop zijn vignetten van menselijk lijden en absurditeit tot leven komen. Terwijl Andersson begint aan zijn laatste film, About Endlessness, worstelt hij met wat het betekent om afstand te nemen van een carrière die zijn leven en thuis heeft gevormd. Een fascinerende, ontroerende film die niet alleen de werkwijze van Andersson onthult, maar ook de menselijkheid erachter.

Filmmaker Fred Scott chose to open Being a Human Person, hisdocumentary on famed Swedish auteur Roy Andersson, with a montage of a model being built. Once finished, it is revealed to us as a model of Andersson’s Stockholm townhouse, which functions as both Andersson’s home and studio. The montage mirrors the process employed by Andersson, who conceives and then painstakingly builds tableaus of banal interiors and landscapes. These are the stages on which his vignettes of human suffering and absurdity come to life. As Andersson embarks on his final film, About Endlessness, he grapples with what it will mean to step away from a career that has shaped his life and home. A fascinating, moving film that reveals not just Andersson’s method, but the humanity behind it.

Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
  • filmspecial
United Kingdom, Sweden
2020
90’
Zweeds gesproken
Engels ondertiteld

Filmmaker Fred Scott koos ervoor om Being a Human Person, zijn documentaire over de beroemde Zweedse auteur Roy Andersson, te openen met een montage van een model in aanbouw. Als het bouwsel klaar is, blijkt het een model van Anderssons herenhuis in Stockholm, dat als woonhuis en studio van Andersson fungeert. De montage weerspiegelt het ontwerpproces van Andersson, die taferelen van alledaagse interieurs en landschappen bedenkt en vervolgens nauwgezet opbouwt. Dit zijn de podia waarop zijn vignetten van menselijk lijden en absurditeit tot leven komen. Terwijl Andersson begint aan zijn laatste film, About Endlessness, worstelt hij met wat het betekent om afstand te nemen van een carrière die zijn leven en thuis heeft gevormd. Een fascinerende, ontroerende film die niet alleen de werkwijze van Andersson onthult, maar ook de menselijkheid erachter.

Filmmaker Fred Scott chose to open Being a Human Person, hisdocumentary on famed Swedish auteur Roy Andersson, with a montage of a model being built. Once finished, it is revealed to us as a model of Andersson’s Stockholm townhouse, which functions as both Andersson’s home and studio. The montage mirrors the process employed by Andersson, who conceives and then painstakingly builds tableaus of banal interiors and landscapes. These are the stages on which his vignettes of human suffering and absurdity come to life. As Andersson embarks on his final film, About Endlessness, he grapples with what it will mean to step away from a career that has shaped his life and home. A fascinating, moving film that reveals not just Andersson’s method, but the humanity behind it.