Berlin Alexanderplatz
Hedendaagse en vrije bewerking van de gelijknamige roman van Alfred Döblin, die in 1980 ook al door Rainer Werner Fassbinder werd verfilmd. Een visueel overweldigende Griekse tragedie over criminaliteit en het nachtleven in grote stad.
Vluchteling Francis maakt de gevaarlijke oversteek van Afrika naar Europa. Als hij uiteindelijk in Berlijn aankomt en aan een nieuw leven begint, zweert hij om dat als een goed mens te doen. Door zijn status als illegale vluchteling blijkt dat echter praktisch onmogelijk. Francis valt in handen van drugsdealer Reinhold. Onder invloed van hem verandert Francis in Franz, een genadeloze crimineel. Het eerlijke leven wat hij probeerde te leiden, is opeens verder weg dan ooit.
In zijn vrije bewerking van de roman verplaatst regisseur Burhan Qurbani het verhaal uit 1929 naar het heden. Zijn hoofdfiguur is geen ex-gedetineerde die zich voorneemt ‘een fatsoenlijke kerel’ te worden, maar de uit Bissau gevluchte Francis met dezelfde ambitie.
★★★★ NRC: “meeslepend, dynamisch, opzwepend“
Kies tijdstip
- Film
Hedendaagse en vrije bewerking van de gelijknamige roman van Alfred Döblin, die in 1980 ook al door Rainer Werner Fassbinder werd verfilmd. Een visueel overweldigende Griekse tragedie over criminaliteit en het nachtleven in grote stad.
Vluchteling Francis maakt de gevaarlijke oversteek van Afrika naar Europa. Als hij uiteindelijk in Berlijn aankomt en aan een nieuw leven begint, zweert hij om dat als een goed mens te doen. Door zijn status als illegale vluchteling blijkt dat echter praktisch onmogelijk. Francis valt in handen van drugsdealer Reinhold. Onder invloed van hem verandert Francis in Franz, een genadeloze crimineel. Het eerlijke leven wat hij probeerde te leiden, is opeens verder weg dan ooit.
In zijn vrije bewerking van de roman verplaatst regisseur Burhan Qurbani het verhaal uit 1929 naar het heden. Zijn hoofdfiguur is geen ex-gedetineerde die zich voorneemt ‘een fatsoenlijke kerel’ te worden, maar de uit Bissau gevluchte Francis met dezelfde ambitie.
★★★★ NRC: “meeslepend, dynamisch, opzwepend“