De beveiligers

Anneloek Sollart

In steden hangen beveiligingscamera’s op straat en in het openbaar vervoer, politici worden dag en nacht bewaakt en de kans op een aanslag in Nederland is reëel. Beveiliging lijkt vanzelfsprekend en vooral nodig. Zijn beveiligers in staat om ons te beschermen of leveren ze vooral schijnveiligheid?

Regisseur Anneloek Sollart (Rauw en Rauwer) filmde voor De beveiligers vijf personen die ons veilig moeten houden, waaronder een persoonsbeveiliger van Geert Wilders en de security manager van de kerncentrale in Borssele. De documentaire laat zien hoe in Nederland angst en veiligheid een spel met elkaar spelen.

Regisseur Sollart: “De draaiperiode was spannend. Het is de eerste keer dat een persoonsbeveiliger van de Dienst Koninklijke en Diplomatieke Beveiliging (DKDB) wordt geportretteerd. De DKDB mocht niet onthullen waar ze op welk moment met een beveiligde persoon, zoals Geert Wilders of iemand van het Koninklijk Huis, zou zijn. De crew was daarom volledig op twitteraccounts aangewezen.”

laatste week
Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
  • Film
Nederland
2018
70’
Nederlands gesproken

In steden hangen beveiligingscamera’s op straat en in het openbaar vervoer, politici worden dag en nacht bewaakt en de kans op een aanslag in Nederland is reëel. Beveiliging lijkt vanzelfsprekend en vooral nodig. Zijn beveiligers in staat om ons te beschermen of leveren ze vooral schijnveiligheid?

Regisseur Anneloek Sollart (Rauw en Rauwer) filmde voor De beveiligers vijf personen die ons veilig moeten houden, waaronder een persoonsbeveiliger van Geert Wilders en de security manager van de kerncentrale in Borssele. De documentaire laat zien hoe in Nederland angst en veiligheid een spel met elkaar spelen.

Regisseur Sollart: “De draaiperiode was spannend. Het is de eerste keer dat een persoonsbeveiliger van de Dienst Koninklijke en Diplomatieke Beveiliging (DKDB) wordt geportretteerd. De DKDB mocht niet onthullen waar ze op welk moment met een beveiligde persoon, zoals Geert Wilders of iemand van het Koninklijk Huis, zou zijn. De crew was daarom volledig op twitteraccounts aangewezen.”