Fuocoammare

Gianfranco Rosi

Fuocoammare wordt vertoond in het kader van de Italiaanse Filmclub met Dante Alighieri Rotterdam.

Winnaar van de Gouden Beer op het filmfestival van Berlijn 2016.

Samuele, twaalf jaar, woont op een eiland in de Middellandse Zee. Zoals alle jongens van zijn leeftijd, wil hij zich amuseren, op de rotsen klimmen en wat rondhangen in de haven. Maar zijn eiland is niet zoals de andere eilanden.

Het is Lampedusa. De Europese bestemming van vele mannen, de vrouwen en de kinderen die de Middellandse Zee oversteken in veel te kleine en schamele bootjes. Deze mensen zijn op zoek naar vrede, vrijheid of gewoon geluk, maar vaak is het hun lichaam dat uit de zee opgevist wordt. Iedere dag zijn de eilandbewoners getuige van één van de grootste menselijke tragedies van onze tijd.

★★★★★ Parool ‘Terechte lof voor een verpletterend drama’

★★★★ Trouw ‘Treffend portret’

★★★★ de Volkskrant ‘Even hartverscheurende als betoverende documentaire’

★★★★ NRC Handelsblad ‘Niet opdringerig of luidruchtig, maar eerder vreemd verstild’

Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
  • filmspecial
IT, FR
2016
108’
Italiaans, Engels gesproken
Nederlands ondertiteld
12 Angst

Fuocoammare wordt vertoond in het kader van de Italiaanse Filmclub met Dante Alighieri Rotterdam.

Winnaar van de Gouden Beer op het filmfestival van Berlijn 2016.

Samuele, twaalf jaar, woont op een eiland in de Middellandse Zee. Zoals alle jongens van zijn leeftijd, wil hij zich amuseren, op de rotsen klimmen en wat rondhangen in de haven. Maar zijn eiland is niet zoals de andere eilanden.

Het is Lampedusa. De Europese bestemming van vele mannen, de vrouwen en de kinderen die de Middellandse Zee oversteken in veel te kleine en schamele bootjes. Deze mensen zijn op zoek naar vrede, vrijheid of gewoon geluk, maar vaak is het hun lichaam dat uit de zee opgevist wordt. Iedere dag zijn de eilandbewoners getuige van één van de grootste menselijke tragedies van onze tijd.

★★★★★ Parool ‘Terechte lof voor een verpletterend drama’

★★★★ Trouw ‘Treffend portret’

★★★★ de Volkskrant ‘Even hartverscheurende als betoverende documentaire’

★★★★ NRC Handelsblad ‘Niet opdringerig of luidruchtig, maar eerder vreemd verstild’