Genesis 2.0

Christian Frei

Elke zomer trekt een groep Russische jagers naar de afgelegen Nieuw-Siberische Eilanden om dierlijke overblijfselen op te graven, die op de Chinese markt voor grof geld worden verhandeld: slagtanden van de wollige mammoet. Het is een gevaarlijke, maandenlange onderneming die jaarlijks aan meerdere mannen het leven kost, terwijl de kans op succes vrij gering is.

Op hetzelfde moment is een los verbond van wetenschappers in Boston, Seoul en Shenzhen bezig om hun eigen droom te verwezenlijken: het klonen van de mammoet. Met de vondst van een zeer goed bewaard gebleven babymammoet en de razendsnelle ontwikkelingen binnen de synthetische biologie is dat plotseling een reële mogelijkheid geworden.

Documentairemaker Christian Frei (War Photographer) en zijn Russische co-regisseur Maxim Arbugaev plaatsen de twee werelden lijnrecht tegenover elkaar, met als resultaat een epische en visueel wonderschone documentaire die voortdurend afwisselt tussen kleine en grote dromen, en tussen vooruitgangsgeloof en een angstaanjagende blik op de toekomst.

Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
  • Film
Zwitserland
2018
113’
Engels gesproken
Nederlands ondertiteld
AL

Elke zomer trekt een groep Russische jagers naar de afgelegen Nieuw-Siberische Eilanden om dierlijke overblijfselen op te graven, die op de Chinese markt voor grof geld worden verhandeld: slagtanden van de wollige mammoet. Het is een gevaarlijke, maandenlange onderneming die jaarlijks aan meerdere mannen het leven kost, terwijl de kans op succes vrij gering is.

Op hetzelfde moment is een los verbond van wetenschappers in Boston, Seoul en Shenzhen bezig om hun eigen droom te verwezenlijken: het klonen van de mammoet. Met de vondst van een zeer goed bewaard gebleven babymammoet en de razendsnelle ontwikkelingen binnen de synthetische biologie is dat plotseling een reële mogelijkheid geworden.

Documentairemaker Christian Frei (War Photographer) en zijn Russische co-regisseur Maxim Arbugaev plaatsen de twee werelden lijnrecht tegenover elkaar, met als resultaat een epische en visueel wonderschone documentaire die voortdurend afwisselt tussen kleine en grote dromen, en tussen vooruitgangsgeloof en een angstaanjagende blik op de toekomst.