Good Manners

Juliana Rojas, Marco Dutra

De jonge, bloedmooie Ana is ongehuwd zwanger en verstoten door haar rijke familie. Ze neemt de eenzame verpleegster Clara in dienst als nanny en huishoudelijke hulp. Tussen de twee vrouwen ontstaat een hechte band, die uitmondt in een passievolle liefdesrelatie ondanks het verschil in huidskleur, afkomst en karakter. Beiden dragen bovendien een geheim met zich mee in de kille moderne stad. Er hangt een zekere spanning in de lucht.

Geleidelijk komt Clara erachter dat er iets vreemds aan de hand is met Ana en haar baby. Wat betekenen al die stukken vlees in de koelkast en die nachtelijke slaapwandelingen bij volle maan ? “Grote ogen, grote mond, grote handen…”, verklapt Dr. Ciro wanneer hij de echoscopie bekijkt van Ana’s nog ongeboren kind.

Na een noodlottige bevalling staat Clara er alleen voor, met Ana’s bijzondere baby. Ze beschermt het schattige jongetje zo goed en kwaad als ze kan tegen zijn lot, maar hoe ouder de jongen wordt, hoe sterker de roep van de volle maan.

De gestileerde decors, de betoverende belichting en de muzikale intermezzo’s maken van Good Manners een atypische film. Onderliggende thema’s als (on)gewenst moederschap en het verhulde commentaar op de grote ongelijkheid in de Braziliaanse klassenmaatschappij geven ook de geest genoeg te doen tijdens de liefste ‘horrorfilm’ die je waarschijnlijk ooit zag.

Juliana Rojas (1981) en Marco Dutra (1980) maken sinds hun studietijd samen korte films. Twee daarvan waren te zien op het filmfestival van Cannes. Juliana en Marco maken ook deel uit van het collectief Filmes do Caixote in São Paulo. In 2011 beleefde hun debuut Hard Labor zijn wereldpremière in Cannes in de sectie Un Certain Regard. Hun vierde speelfilm Good Manners (2017) ging in wereldpremière in Locarno en won het prestigieuze Zilveren Luipaard.

laatste week
Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
  • Film
Brazilië, Frankrijk, Duitsland
2018
135’
Portugees gesproken
Nederlands ondertiteld
16

De jonge, bloedmooie Ana is ongehuwd zwanger en verstoten door haar rijke familie. Ze neemt de eenzame verpleegster Clara in dienst als nanny en huishoudelijke hulp. Tussen de twee vrouwen ontstaat een hechte band, die uitmondt in een passievolle liefdesrelatie ondanks het verschil in huidskleur, afkomst en karakter. Beiden dragen bovendien een geheim met zich mee in de kille moderne stad. Er hangt een zekere spanning in de lucht.

Geleidelijk komt Clara erachter dat er iets vreemds aan de hand is met Ana en haar baby. Wat betekenen al die stukken vlees in de koelkast en die nachtelijke slaapwandelingen bij volle maan ? “Grote ogen, grote mond, grote handen…”, verklapt Dr. Ciro wanneer hij de echoscopie bekijkt van Ana’s nog ongeboren kind.

Na een noodlottige bevalling staat Clara er alleen voor, met Ana’s bijzondere baby. Ze beschermt het schattige jongetje zo goed en kwaad als ze kan tegen zijn lot, maar hoe ouder de jongen wordt, hoe sterker de roep van de volle maan.

De gestileerde decors, de betoverende belichting en de muzikale intermezzo’s maken van Good Manners een atypische film. Onderliggende thema’s als (on)gewenst moederschap en het verhulde commentaar op de grote ongelijkheid in de Braziliaanse klassenmaatschappij geven ook de geest genoeg te doen tijdens de liefste ‘horrorfilm’ die je waarschijnlijk ooit zag.

Juliana Rojas (1981) en Marco Dutra (1980) maken sinds hun studietijd samen korte films. Twee daarvan waren te zien op het filmfestival van Cannes. Juliana en Marco maken ook deel uit van het collectief Filmes do Caixote in São Paulo. In 2011 beleefde hun debuut Hard Labor zijn wereldpremière in Cannes in de sectie Un Certain Regard. Hun vierde speelfilm Good Manners (2017) ging in wereldpremière in Locarno en won het prestigieuze Zilveren Luipaard.