Het voorval - Armando en de mythe
Sjors Swierstra, Roelof Jan Minneboo

Armando, de knappe, charismatische man met de koude loerende ogen, heeft zijn fascinatie voor geweld nooit onder stoelen of banken gestoken. Hij cultiveert al sinds zijn eerste verschijning op het toneel van de kunst een gewelddadig imago. Hij laat zich portretteren met wapentuig en noemt zichzelf ‘het fenomeen Armando’: een misdadig sujet, een ‘geducht vuist, straat en messenvechter’.

Vindt die fascinatie en het spel dat Armando ook op hoge leeftijd nog met zijn imago speelt, zijn oorsprong in het voorval? Swierstra en Minneboo, al lang geïntrigeerd door de mens Armando en diens knarsende oeuvre, kruipen naarmate de film vordert steeds dichter op de huid van de kunstenaar. De filmmakers confronteren Armando met het mythische beeld dat hij van zichzelf heeft geschetst. De vragen over het voorval worden indringender, de camera zoomt in op zijn door ouderdom verweerde gelaat. Nog altijd fonkelen zijn loerende ogen.

Armando geeft zich niet zomaar gewonnen, hij strijdt voor de autonomie van zijn kunstenaarschap. Wil Armando, nu het einde nadert, spreken over wat er voorviel in het bos?

De film volgt het laatste hoofdstuk in het leven en het werk van een van Nederlands belangrijkste naoorlogse kunstenaars. Het is een zoektocht naar de waarheid en een ode aan het mysterie. Swierstra en Minneboo laten zien dat kunstenaar en werk samenkomen in een fascinerend gesamtkunstwerk over trauma, schuld en herinnering.

laatste week
Deze voorstelling is verlopen
  • Film
Nederland
2018
70’
Nederlands gesproken
niet ondertiteld
AL

Armando, de knappe, charismatische man met de koude loerende ogen, heeft zijn fascinatie voor geweld nooit onder stoelen of banken gestoken. Hij cultiveert al sinds zijn eerste verschijning op het toneel van de kunst een gewelddadig imago. Hij laat zich portretteren met wapentuig en noemt zichzelf ‘het fenomeen Armando’: een misdadig sujet, een ‘geducht vuist, straat en messenvechter’.

Vindt die fascinatie en het spel dat Armando ook op hoge leeftijd nog met zijn imago speelt, zijn oorsprong in het voorval? Swierstra en Minneboo, al lang geïntrigeerd door de mens Armando en diens knarsende oeuvre, kruipen naarmate de film vordert steeds dichter op de huid van de kunstenaar. De filmmakers confronteren Armando met het mythische beeld dat hij van zichzelf heeft geschetst. De vragen over het voorval worden indringender, de camera zoomt in op zijn door ouderdom verweerde gelaat. Nog altijd fonkelen zijn loerende ogen.

Armando geeft zich niet zomaar gewonnen, hij strijdt voor de autonomie van zijn kunstenaarschap. Wil Armando, nu het einde nadert, spreken over wat er voorviel in het bos?

De film volgt het laatste hoofdstuk in het leven en het werk van een van Nederlands belangrijkste naoorlogse kunstenaars. Het is een zoektocht naar de waarheid en een ode aan het mysterie. Swierstra en Minneboo laten zien dat kunstenaar en werk samenkomen in een fascinerend gesamtkunstwerk over trauma, schuld en herinnering.