LV ♥ IFFR Encore: La Flor parte III
Mariano Llinás

La Flor is een festival op zich: een film van bijna veertien uur, verteld in zes verschillende verhalen, stijlen en genres. Tien jaar lang heeft Argentijns filmmaker Mariano Llinás aan dit ambitieuze meesterwerk gewerkt, mede dankzij ondersteuning van IFFR via het Hubert Bals Fonds. LV ♥ IFFR Encore vertoont nu een weekend lang het volledige filmspektakel in drie delen.

Laat je niet intimideren door de speelduur. La Flor duurt misschien veertien uur, maar had eigenlijk nog veel langer mogen zijn. Zo verrassend en aanstekelijk is deze film over, nou ja, waarover niet?

La Flor is naast een B-film over een behekste mummie ook een melodrama over rocksterren met gebroken harten, een mondiale spionagethriller en nog veel meer. Maar bovenal is La Flor een megalomane meta-productie, die reflecteert op het maken van films en verhalen. De film bestaat uit zes delen, die in drie vertoningen zijn opgeknipt: een klein filmfestival op zich.

De weg naar La Flor past wel bij de lange speelduur. Al in 2017 werd het eerste deel op IFFR vertoond, waar het de Hubert Bals Fund Audience Award won. Toen kregen enthousiaste bioscoopbezoekers tijdens de aftiteling de belofte ‘wordt vervolgd’. Met een ondersteuning in de postproductie van het Hubert Bals Fonds was de film afgelopen februari eindelijk integraal op het festival te zien. En voor iedereen die dat gemist heeft dus nu een weekend lang in LantarenVenster.

Deel III
Dit deel omvat de episodes 4 tot en met 6, en een eindcredit-sequentie. Episode vier wordt door de filmmaker zelf omschreven als “een beetje moeilijk te omschrijven”. In wellicht de meest complexe, maar ook meest fascinerende en tragikomische episode voert Mariano Llinás een (op hem gelijkende) filmmaker ten tonele die na een lange draaiperiode in conflict komt met ‘zijn’ vier actrices; zij eisen een voltooid script. Hij besluit met zijn filmcrew bomen te gaan filmen, maar zo gemakkelijk laten de vrouwen zich niet afschepen… Wanneer de filmmaker verdwijnt, ontwikkelt een onderzoeker een theorie over de actrices nadat hij een verhaal over Casanova heeft gelezen.

Episode vijf – veel korter – is een herverfilming van Jean Renoirs Partie de campagne; de ontroerende zesde episode is gebaseerd op een negentiende-eeuws dagboek van een Britse vrouw die terugkeert naar de ‘beschaafde wereld’ nadat zij jaren in gevangenschap in de Patagonische wildernis heeft doorgebracht.

Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
  • filmspecial
Argentinie
2018
290’
Spaans, Frans, Engels, Russisch, Duits, Zweeds. gesproken
Engels ondertiteld
16

La Flor is een festival op zich: een film van bijna veertien uur, verteld in zes verschillende verhalen, stijlen en genres. Tien jaar lang heeft Argentijns filmmaker Mariano Llinás aan dit ambitieuze meesterwerk gewerkt, mede dankzij ondersteuning van IFFR via het Hubert Bals Fonds. LV ♥ IFFR Encore vertoont nu een weekend lang het volledige filmspektakel in drie delen.

Laat je niet intimideren door de speelduur. La Flor duurt misschien veertien uur, maar had eigenlijk nog veel langer mogen zijn. Zo verrassend en aanstekelijk is deze film over, nou ja, waarover niet?

La Flor is naast een B-film over een behekste mummie ook een melodrama over rocksterren met gebroken harten, een mondiale spionagethriller en nog veel meer. Maar bovenal is La Flor een megalomane meta-productie, die reflecteert op het maken van films en verhalen. De film bestaat uit zes delen, die in drie vertoningen zijn opgeknipt: een klein filmfestival op zich.

De weg naar La Flor past wel bij de lange speelduur. Al in 2017 werd het eerste deel op IFFR vertoond, waar het de Hubert Bals Fund Audience Award won. Toen kregen enthousiaste bioscoopbezoekers tijdens de aftiteling de belofte ‘wordt vervolgd’. Met een ondersteuning in de postproductie van het Hubert Bals Fonds was de film afgelopen februari eindelijk integraal op het festival te zien. En voor iedereen die dat gemist heeft dus nu een weekend lang in LantarenVenster.

Deel III
Dit deel omvat de episodes 4 tot en met 6, en een eindcredit-sequentie. Episode vier wordt door de filmmaker zelf omschreven als “een beetje moeilijk te omschrijven”. In wellicht de meest complexe, maar ook meest fascinerende en tragikomische episode voert Mariano Llinás een (op hem gelijkende) filmmaker ten tonele die na een lange draaiperiode in conflict komt met ‘zijn’ vier actrices; zij eisen een voltooid script. Hij besluit met zijn filmcrew bomen te gaan filmen, maar zo gemakkelijk laten de vrouwen zich niet afschepen… Wanneer de filmmaker verdwijnt, ontwikkelt een onderzoeker een theorie over de actrices nadat hij een verhaal over Casanova heeft gelezen.

Episode vijf – veel korter – is een herverfilming van Jean Renoirs Partie de campagne; de ontroerende zesde episode is gebaseerd op een negentiende-eeuws dagboek van een Britse vrouw die terugkeert naar de ‘beschaafde wereld’ nadat zij jaren in gevangenschap in de Patagonische wildernis heeft doorgebracht.

Gezien de speelduur van deze film wordt er twee keer een pauze van 15 minuten ingelast tijdens de voorstelling.

Gratis ijscoupe koffie
Voor wie de uitdaging aandurft om alle delen te kijken: we supporten je met een gratis ijscoupe ‘koffie’. Op vertoon van de toegangskaarten van alle drie de delen ontvang je de coupe.