La Pianiste
Michael Haneke

Met haar tengere gestalte, bleke huid en koele oogopslag leent Isabelle Huppert zich uitstekend voor de rol van de gefrustreerde pianolerares Erika Kohut in La pianiste, Michael Haneke’s verfilming van Elfride Jelineks omstreden roman.

De veertigjarige Kohut, streng en uiterlijk onbewogen, geeft les op het Weens conservatorium. Haar benauwende symbiotische relatie met haar tirannieke moeder, met wie zij zelfs de slaapkamer deelt, maakt elke andere relatie onmogelijk. Haar bestaan lijkt net zo strak georganiseerd als een compositie van Bach, maar in werkelijkheid leidt zij een dubbelleven. Achter haar onbewogen uiterlijk gaan gecompliceerde emoties schuil. Overdag zit zij klem in een wederzijdse haat-liefderelatie met haar moeder, ’s avonds bezoekt zij als een verslaafde voyeur pornobioscoopjes en peepshows en ’s nachts geeft zij zich over aan eenzaam masochistisch genot.

Wanneer een jonge bezoeker van een van haar pianorecitals verliefd op haar wordt, schrijft hij zich in op het conservatorium. De getalenteerde Walter neemt zich voor om zijn lerares te verleiden. Hij is echter niet verdacht op Erika’s ingewikkelde, perverse persoonlijkheid. In porno, voyeurisme en zelfverminking zoekt ze een uitweg voor haar opgekropte lustgevoelens. Haneke’s afstandelijke aanpak resulteert in een verontrustend portret van een vrouw die hevig probeert haar gevoelens de baas te blijven. Huppert, zelf een bedreven pianiste, speelt een van haar mooiste rollen in jaren en won diverse prijzen voor haar vertolking.

Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
  • filmspecial
Frankrijk, Oostenrijk
2001
131’
Frans, Duits gesproken
Nederlands ondertiteld
16 Seks

Met haar tengere gestalte, bleke huid en koele oogopslag leent Isabelle Huppert zich uitstekend voor de rol van de gefrustreerde pianolerares Erika Kohut in La pianiste, Michael Haneke’s verfilming van Elfride Jelineks omstreden roman.

De veertigjarige Kohut, streng en uiterlijk onbewogen, geeft les op het Weens conservatorium. Haar benauwende symbiotische relatie met haar tirannieke moeder, met wie zij zelfs de slaapkamer deelt, maakt elke andere relatie onmogelijk. Haar bestaan lijkt net zo strak georganiseerd als een compositie van Bach, maar in werkelijkheid leidt zij een dubbelleven. Achter haar onbewogen uiterlijk gaan gecompliceerde emoties schuil. Overdag zit zij klem in een wederzijdse haat-liefderelatie met haar moeder, ’s avonds bezoekt zij als een verslaafde voyeur pornobioscoopjes en peepshows en ’s nachts geeft zij zich over aan eenzaam masochistisch genot.

Wanneer een jonge bezoeker van een van haar pianorecitals verliefd op haar wordt, schrijft hij zich in op het conservatorium. De getalenteerde Walter neemt zich voor om zijn lerares te verleiden. Hij is echter niet verdacht op Erika’s ingewikkelde, perverse persoonlijkheid. In porno, voyeurisme en zelfverminking zoekt ze een uitweg voor haar opgekropte lustgevoelens. Haneke’s afstandelijke aanpak resulteert in een verontrustend portret van een vrouw die hevig probeert haar gevoelens de baas te blijven. Huppert, zelf een bedreven pianiste, speelt een van haar mooiste rollen in jaren en won diverse prijzen voor haar vertolking.