L'Avventura
Michelangelo Antonioni

Let op! Het college voor de film L’Avventura start om 16:30 en de film start om 18:15.

L’Avventura vormt het eerste deel van Antonioni’s modernistische trilogie waarin moralistische grenzen en vervreemding onderzocht worden. Het tweede deel in deze reeks, La Notte, is ook te zien tijdens Summer Film School.

Op raadselachtige wijze verdwijnt Anna (Lea Massari) tijdens een cruisevakantie met haar vrienden. Haar verloofde Sandro (Gabriele Ferzetti) en beste vriendin Claudia (Monica Vitti)  beginnen een zoektocht. Het belang van het vinden van Anna raakt steeds meer op de achtergrond wanneer de twee verliefd worden op elkaar.

L’Avventura liep ver op zijn tijd vooruit en wordt door critici gezien als een van de beste films ooit gemaakt. In zijn releasejaar won de film de Prix du Jury in Cannes, ondanks de dramatische première op hetzelfde festival. Het publiek lachte, schreeuwde en joelde tijdens de lange scènes, waarop Antonioni en Vitti het theater uitvluchtten.

De film bracht vernieuwing aan de filmtaal en is vooral bekend om het ongebruikelijke langzame tempo die de visuele compositie, sfeer en karakters meer duiding geven dan de traditionele narratieve ontwikkeling.

 

Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
  • filmspecial
Italie
1960
143’
Italiaans, Engels, Grieks. gesproken
Nederlands ondertiteld

Let op! Het college voor de film L’Avventura start om 16:30 en de film start om 18:15.

L’Avventura vormt het eerste deel van Antonioni’s modernistische trilogie waarin moralistische grenzen en vervreemding onderzocht worden. Het tweede deel in deze reeks, La Notte, is ook te zien tijdens Summer Film School.

Op raadselachtige wijze verdwijnt Anna (Lea Massari) tijdens een cruisevakantie met haar vrienden. Haar verloofde Sandro (Gabriele Ferzetti) en beste vriendin Claudia (Monica Vitti)  beginnen een zoektocht. Het belang van het vinden van Anna raakt steeds meer op de achtergrond wanneer de twee verliefd worden op elkaar.

L’Avventura liep ver op zijn tijd vooruit en wordt door critici gezien als een van de beste films ooit gemaakt. In zijn releasejaar won de film de Prix du Jury in Cannes, ondanks de dramatische première op hetzelfde festival. Het publiek lachte, schreeuwde en joelde tijdens de lange scènes, waarop Antonioni en Vitti het theater uitvluchtten.

De film bracht vernieuwing aan de filmtaal en is vooral bekend om het ongebruikelijke langzame tempo die de visuele compositie, sfeer en karakters meer duiding geven dan de traditionele narratieve ontwikkeling.