Le procès Goldman

Cédric Kahn

Onderdeel van Previously Unreleased: films die wel te zien waren op belangrijke festivals in binnen- en buitenland, maar niet uitgebracht zijn in de Nederlandse bioscopen.

Meeslepend rechtbankdrama van Cédric Kahn, bekend van o.a. Les Regrets (2009) en Une Vie Meilleure (2011).

In november 1975 begon het tweede proces tegen de extreemlinkse activist Pierre Goldman. In eerste aanleg werd hij veroordeeld tot levenslange gevangenisstraf voor vier gewapende overvallen, waarvan er één resulteerde in de dood van twee apothekers. Hij claimt zijn onschuld enkel ten aanzien van die laatste beschuldiging en wordt binnen enkele weken het icoon van intellectuele linkse Fransen waaronder Simone Signoret. Goldman, vinnig en provocerend, doet bepaald geen moeite sympathiek over te komen en frustreert en bruuskeert alles en iedereen, inclusief zijn eigen advocatenteam. Daarmee maakt hij de uitkomst van het proces, waarin hij de doodstraf riskeert, uitermate onzeker.

Kahn reconstrueert de rechtszaak zonder franje in een ongekunstelde vertelstructuur zonder flashbacks. Hij filmde met drie camera’s tegelijk die je als toeschouwer het idee geven dat je live in de rechtszaal aanwezig bent. Le Procès Goldman was de openingsfilm van de sectie Quinzaine des Réalisateurs op het Filmfestival van Cannes van het afgelopen jaar. De film kreeg diverse nominaties en prijzen, vooral voor hoofdrolspeler Arieh Worthalter

Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
  • filmspecial
Frankrijk
2023
115’
Frans gesproken
Nederlands ondertiteld
6 Geweld Grof taalgebruik

Onderdeel van Previously Unreleased: films die wel te zien waren op belangrijke festivals in binnen- en buitenland, maar niet uitgebracht zijn in de Nederlandse bioscopen.

Meeslepend rechtbankdrama van Cédric Kahn, bekend van o.a. Les Regrets (2009) en Une Vie Meilleure (2011).

In november 1975 begon het tweede proces tegen de extreemlinkse activist Pierre Goldman. In eerste aanleg werd hij veroordeeld tot levenslange gevangenisstraf voor vier gewapende overvallen, waarvan er één resulteerde in de dood van twee apothekers. Hij claimt zijn onschuld enkel ten aanzien van die laatste beschuldiging en wordt binnen enkele weken het icoon van intellectuele linkse Fransen waaronder Simone Signoret. Goldman, vinnig en provocerend, doet bepaald geen moeite sympathiek over te komen en frustreert en bruuskeert alles en iedereen, inclusief zijn eigen advocatenteam. Daarmee maakt hij de uitkomst van het proces, waarin hij de doodstraf riskeert, uitermate onzeker.

Kahn reconstrueert de rechtszaak zonder franje in een ongekunstelde vertelstructuur zonder flashbacks. Hij filmde met drie camera’s tegelijk die je als toeschouwer het idee geven dat je live in de rechtszaal aanwezig bent. Le Procès Goldman was de openingsfilm van de sectie Quinzaine des Réalisateurs op het Filmfestival van Cannes van het afgelopen jaar. De film kreeg diverse nominaties en prijzen, vooral voor hoofdrolspeler Arieh Worthalter