Lewerentz Divine Darkness
Sigurd Lewerentz ging tegen de tijdsgeest van het Zweedse modernisme in. Hij ontwierp niet met licht, maar met donker. Hij hamerde op het ambacht in plaats van prefab bouwmethodes. Hij gaf geen interviews en was schuw voor media-aandacht, hij liet liever zijn projecten voor zich spreken. Na een fikse ruzie over de uitwerking van een groot project met die andere Zweedse grote architect, Gunnar Asplund, trekt hij zich voor lange tijd terug als architect. Wanneer hij weer zijn potlood oppakt, ontwerpt hij in zijn tweede bloei van zijn carrière zijn meest gewaagde en experimentele architectuur.
Sigurd Lewerentz stood up against the reigning spirit of Swedish modernism. He designed not with light but with darkness, stressing craft rather than prefabrication. He gave no interviews and shunned media attention. He preferred to let his projects do the talking. After a hefty argument over the elaboration of a big project with Gunnar Asplund, that other big Swedish architect, he stepped away from architecture for a long time. When he picked up his pencil again for his second flourishing, he designed his most daring and experimental architecture.
Kies tijdstip
- filmspecial
Sigurd Lewerentz ging tegen de tijdsgeest van het Zweedse modernisme in. Hij ontwierp niet met licht, maar met donker. Hij hamerde op het ambacht in plaats van prefab bouwmethodes. Hij gaf geen interviews en was schuw voor media-aandacht, hij liet liever zijn projecten voor zich spreken. Na een fikse ruzie over de uitwerking van een groot project met die andere Zweedse grote architect, Gunnar Asplund, trekt hij zich voor lange tijd terug als architect. Wanneer hij weer zijn potlood oppakt, ontwerpt hij in zijn tweede bloei van zijn carrière zijn meest gewaagde en experimentele architectuur.
Sigurd Lewerentz stood up against the reigning spirit of Swedish modernism. He designed not with light but with darkness, stressing craft rather than prefabrication. He gave no interviews and shunned media attention. He preferred to let his projects do the talking. After a hefty argument over the elaboration of a big project with Gunnar Asplund, that other big Swedish architect, he stepped away from architecture for a long time. When he picked up his pencil again for his second flourishing, he designed his most daring and experimental architecture.