L'Immensità

Emanuele Crialese

Rome, jaren ’70. Nieuwe buurten zijn in aanbouw, tv-programma’s zijn nog in stemmig zwart-wit en de sociale verhoudingen in Italië staan op een kantelpunt. Clara en Felice zijn net met hun drie kinderen naar een nieuw appartement verhuisd, maar hun huwelijk staat op losse schroeven.

Terwijl moeder Clara (Penélope Cruz) haar dromen over vrijheid projecteert op haar kinderen, ziet de twaalfjarige Adriana toe hoe de spanningen tussen haar ouders steeds groter worden. Ondertussen worstelt Adriana met haar identiteit, en in haar hardnekkige streven om iedereen ervan te overtuigen dat ze een jongen is, wordt het toch al broze evenwicht binnen het gezin tot een breekpunt gebracht.

Regisseur Emanuele Crialese kijkt met dit autobiografische familieportret terug op zijn tijd als tiener. ‘Dit is geen transgenderverhaal’, zei hij op het filmfestival van Venetië deze zomer. ‘Het gaat over mijn relatie met mijn broer en zus en vader, en vooral met mijn moeder. Genderidentiteit is er een deel van, maar als context.’

Laatste week
Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
  • Film
Italië, Frankrijk
2022
99’
Italiaans gesproken
Nederlands ondertiteld
12 Angst Geweld Grof taalgebruik

Rome, jaren ’70. Nieuwe buurten zijn in aanbouw, tv-programma’s zijn nog in stemmig zwart-wit en de sociale verhoudingen in Italië staan op een kantelpunt. Clara en Felice zijn net met hun drie kinderen naar een nieuw appartement verhuisd, maar hun huwelijk staat op losse schroeven.

Terwijl moeder Clara (Penélope Cruz) haar dromen over vrijheid projecteert op haar kinderen, ziet de twaalfjarige Adriana toe hoe de spanningen tussen haar ouders steeds groter worden. Ondertussen worstelt Adriana met haar identiteit, en in haar hardnekkige streven om iedereen ervan te overtuigen dat ze een jongen is, wordt het toch al broze evenwicht binnen het gezin tot een breekpunt gebracht.

Regisseur Emanuele Crialese kijkt met dit autobiografische familieportret terug op zijn tijd als tiener. ‘Dit is geen transgenderverhaal’, zei hij op het filmfestival van Venetië deze zomer. ‘Het gaat over mijn relatie met mijn broer en zus en vader, en vooral met mijn moeder. Genderidentiteit is er een deel van, maar als context.’