Metropolis
Fritz Lang

Op dinsdag 11 juni om 19:00 geeft Tamar Stelling, correspondent non-human life bij De Correspondent, een inleiding bij Metropolis.

Fritz Langs magnum opus is ook wel ‘de moeder aller sciencefictionfilms’ genoemd. Arbeiders, opgehitst door de duivels verleidelijke robot Maria, komen in opstand in een futuristische metropool en brengen zichzelf aan de rand van de afgrond. De robot in Metropolis is een van de eerste vrouwelijke cyborgs in de filmgeschiedenis.

De arbeiders, wier levensritme bepaald wordt door de machine, zijn niet meer dan de ‘handen’, gestuurd door het ‘hoofd’ Fredersen, de baas van de ondergrondse stad Metropolis. Opgehitst door de duivelse robot Maria – de machinemensvariant van de echte, vredelievende Maria – komen de werkers in opstand; Fredersens zoon treedt uiteindelijk op als de bemiddelaar tussen arbeid en kapitaal, terwijl de arbeiders de robot vernietigen.

We vertonen de gerestaureerde versie van de film uit 2010 met Engelse tussentitels en muziek van componist Gottfried Huppertz.

di 11 jun
  • 19:00
Kaarten
€ 10,50
  • filmspecial
DE
1927
153’
Duits gesproken
Engels ondertiteld
AL

Op dinsdag 11 juni om 19:00 geeft Tamar Stelling, correspondent non-human life bij De Correspondent, een inleiding bij Metropolis.

Fritz Langs magnum opus is ook wel ‘de moeder aller sciencefictionfilms’ genoemd. Arbeiders, opgehitst door de duivels verleidelijke robot Maria, komen in opstand in een futuristische metropool en brengen zichzelf aan de rand van de afgrond. De robot in Metropolis is een van de eerste vrouwelijke cyborgs in de filmgeschiedenis.

De arbeiders, wier levensritme bepaald wordt door de machine, zijn niet meer dan de ‘handen’, gestuurd door het ‘hoofd’ Fredersen, de baas van de ondergrondse stad Metropolis. Opgehitst door de duivelse robot Maria – de machinemensvariant van de echte, vredelievende Maria – komen de werkers in opstand; Fredersens zoon treedt uiteindelijk op als de bemiddelaar tussen arbeid en kapitaal, terwijl de arbeiders de robot vernietigen.

We vertonen de gerestaureerde versie van de film uit 2010 met Engelse tussentitels en muziek van componist Gottfried Huppertz.

Tamar Stelling schrijft voor De Correspondent over de niet-mens. En dan met name vanuit invalshoeken uit de kunst, technologie, wetenschap, of kruisbestuivingen daartussen. Eerder deed ze dit voor onder meer The Washington Post, New Scientist en NRC Handelsblad.