Mocromode
VPRO Dorst
Elise Roodenburg en Soufyan El Hammouti

Op zaterdag 14 juli is er een speciale vertoning van de documentaire Mocromode! In deze documentaire onderzoeken makers Elise Roodenburg en Soufyan El Hammouti waarom Nederlands-Marokkaanse jongeren peperdure merkkleding dragen en waar de jongeren nu echt naar verlangen.

Na afloop is er een Q&A met Sef, Marokkaans-Nederlandse rapper en popartiest, de makers van de documentaire Elise en Soufyan, maar ook met de hoofdpersonages Omar en Moggie over de aantrekkingskracht van merkkleding, merkbeleving, status, groepsdruk, identiteit en de keerzijde en gevolgen van het dragen van deze designerkleding.

Mocromode is een documentaire over misschien wel de meest gestereotypeerde groep in onze samenleving: Nederlands-Marokkaanse jongens. Veel van hen wonen in achterstandswijken, maar dragen peperdure designermerken zoals Louis Vuitton, Gucci, Armani en Prada. De kleding is soms meer waard dan een minimum maandloon, waardoor de link met criminaliteit snel wordt gelegd. Waarom dragen de jongens dan toch deze dure kleding? En wie gaan er schuil achter de designeroutfits?

De documentaire is een zoektocht naar de jongens achter het masker van geld en status en duikt in het leven van Omar en Moggie: twee neven gehuld in designerkleding die al vloggend voor hun kanaal Dumans hun leven in Rotterdam-Zuid vastleggen. Ze slijten hun dagen in de kapsalon, dat als een soort buurthuis fungeert. Hier wordt gehangen, lol getrapt en elke outfit wordt zorgvuldig gecheckt. Maar achter de oppervlakkigheden, schuilt een subcultuur van groepsdruk en afgunst. Hoe houden Omar en Moggie zich staande in deze wereld en waar verlangen ze werkelijk naar?

Deze voorstelling is verlopen
  • filmspecial
  • special
Nederland
2018
90’
Nederlands gesproken
niet ondertiteld

Op zaterdag 14 juli is er een speciale vertoning van de documentaire Mocromode! In deze documentaire onderzoeken makers Elise Roodenburg en Soufyan El Hammouti waarom Nederlands-Marokkaanse jongeren peperdure merkkleding dragen en waar de jongeren nu echt naar verlangen.

Na afloop is er een Q&A met Sef, Marokkaans-Nederlandse rapper en popartiest, de makers van de documentaire Elise en Soufyan, maar ook met de hoofdpersonages Omar en Moggie over de aantrekkingskracht van merkkleding, merkbeleving, status, groepsdruk, identiteit en de keerzijde en gevolgen van het dragen van deze designerkleding.

Mocromode is een documentaire over misschien wel de meest gestereotypeerde groep in onze samenleving: Nederlands-Marokkaanse jongens. Veel van hen wonen in achterstandswijken, maar dragen peperdure designermerken zoals Louis Vuitton, Gucci, Armani en Prada. De kleding is soms meer waard dan een minimum maandloon, waardoor de link met criminaliteit snel wordt gelegd. Waarom dragen de jongens dan toch deze dure kleding? En wie gaan er schuil achter de designeroutfits?

De documentaire is een zoektocht naar de jongens achter het masker van geld en status en duikt in het leven van Omar en Moggie: twee neven gehuld in designerkleding die al vloggend voor hun kanaal Dumans hun leven in Rotterdam-Zuid vastleggen. Ze slijten hun dagen in de kapsalon, dat als een soort buurthuis fungeert. Hier wordt gehangen, lol getrapt en elke outfit wordt zorgvuldig gecheckt. Maar achter de oppervlakkigheden, schuilt een subcultuur van groepsdruk en afgunst. Hoe houden Omar en Moggie zich staande in deze wereld en waar verlangen ze werkelijk naar?