Mr Funkis

Intro Alex van den Beld
Anders Wahlgren

Aan de hand van een radio-interview uit 1969 schept Mr. Funkis een beeld van de Zweedse architect Sven Markelius (1889-1972), een van de grondleggers van het CIAM, platform van functionalisten. De prachtigste ontwerpen passeren de revue, waaronder het Konserthuset van Helsingbor, een functionalistische buitenwijk van Stockholm, meubels en gordijnen. In 1937 maakt Markelius een politiek statement met zijn ontwerp voor een gemeenschapshuis voor werkende vrouwen. Hij woonde er zelf ook 30 jaar, om zeker te stellen dat het gelijkheidsideaal werd uitgedragen door een goed functionerend gebouw. Vanaf midden jaren 60 sluipen er zachtere vormen en materialen in zijn werk, zoals een gevel van zigzaggende koperplaten.

On the basis of a 1969 radio interview, Mr. Funkis paints a portrait of the Swedish architect Sven Markelius (1889-1972), one of the founders of the CIAM platform for functionalists. Featuring some wonderful designs, such as the Helsingborg Concert Hall, a functionalist suburb, furniture and curtains. In 1937, Markelius made a political statement with his design for a community centre for working women. He lived there himself for 30 years, ensuring that the principle of equality was supported by a well-functioning building. Softer forms and materials began to creep into his work in the mid-1960s, such as zig-zag-shaped copper sheets on facades.

Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
  • filmspecial
Zweden
2022
59’
Zweeds gesproken
Engels ondertiteld

Aan de hand van een radio-interview uit 1969 schept Mr. Funkis een beeld van de Zweedse architect Sven Markelius (1889-1972), een van de grondleggers van het CIAM, platform van functionalisten. De prachtigste ontwerpen passeren de revue, waaronder het Konserthuset van Helsingbor, een functionalistische buitenwijk van Stockholm, meubels en gordijnen. In 1937 maakt Markelius een politiek statement met zijn ontwerp voor een gemeenschapshuis voor werkende vrouwen. Hij woonde er zelf ook 30 jaar, om zeker te stellen dat het gelijkheidsideaal werd uitgedragen door een goed functionerend gebouw. Vanaf midden jaren 60 sluipen er zachtere vormen en materialen in zijn werk, zoals een gevel van zigzaggende koperplaten.

On the basis of a 1969 radio interview, Mr. Funkis paints a portrait of the Swedish architect Sven Markelius (1889-1972), one of the founders of the CIAM platform for functionalists. Featuring some wonderful designs, such as the Helsingborg Concert Hall, a functionalist suburb, furniture and curtains. In 1937, Markelius made a political statement with his design for a community centre for working women. He lived there himself for 30 years, ensuring that the principle of equality was supported by a well-functioning building. Softer forms and materials began to creep into his work in the mid-1960s, such as zig-zag-shaped copper sheets on facades.