Napoleon: In the Name of Art

Giovanni Piscaglia

Na Jezus Christus is Napoleon Bonaparte (1769-1821) waarschijnlijk de meest bekende naam in de wereldgeschiedenis. Al op jonge leeftijd begreep hij de waarde van kunst en was hij geboeid door de schoonheid ervan. Hij heeft zijn plannen voor het militair veroveren van gebieden over de hele wereld dan ook altijd gecombineerd met het vergaren, bestuderen, conserveren en systematiseren van kunst en bracht kunstwerken van over de hele wereld naar Frankrijk vanuit zijn overtuiging dat cultuur en kunst voor iedereen toegankelijk moest zijn.

De complexe relatie tussen Napoleon, cultuur en kunst heeft vele tegenstrijdige verschijningsvormen. Het werd gebruikt als politiek-ideologische steun om zichzelf te legitimeren als erfgenaam van de klassieke wereld, het was een instrument voor de esthetische, morele en burgerlijke opvoeding van burgers, maar ook een propaganda-object en oorlogsbuit voor het revolutionaire Frankrijk.

Oscar winnaar Jeremy Irons neemt ons mee van de Brera Academie en Dom in Milaan, naar het Louvre in Parijs, in gezelschap van de beste internationale kunsthistorici.

Laatste week
Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
  • Film
Italië
2021
101’
Engels gesproken
Nederlands ondertiteld
9 Angst

Na Jezus Christus is Napoleon Bonaparte (1769-1821) waarschijnlijk de meest bekende naam in de wereldgeschiedenis. Al op jonge leeftijd begreep hij de waarde van kunst en was hij geboeid door de schoonheid ervan. Hij heeft zijn plannen voor het militair veroveren van gebieden over de hele wereld dan ook altijd gecombineerd met het vergaren, bestuderen, conserveren en systematiseren van kunst en bracht kunstwerken van over de hele wereld naar Frankrijk vanuit zijn overtuiging dat cultuur en kunst voor iedereen toegankelijk moest zijn.

De complexe relatie tussen Napoleon, cultuur en kunst heeft vele tegenstrijdige verschijningsvormen. Het werd gebruikt als politiek-ideologische steun om zichzelf te legitimeren als erfgenaam van de klassieke wereld, het was een instrument voor de esthetische, morele en burgerlijke opvoeding van burgers, maar ook een propaganda-object en oorlogsbuit voor het revolutionaire Frankrijk.

Oscar winnaar Jeremy Irons neemt ons mee van de Brera Academie en Dom in Milaan, naar het Louvre in Parijs, in gezelschap van de beste internationale kunsthistorici.

Filmposter van Napoleon: in the name of art