Nuestro tiempo

Carlos Reygadas

Nadat Carlos Reygadas, die met films als Japón en Stellet Licht uitgroeide tot een van ’s werelds meest invloedrijke cineasten, met Post tenebras lux al een radicale stap in de richting van autobiografische fictie deed, neemt hij met het even poëtisch-intieme als visueel overdonderende Nuestro tiempo een logische, maar ambitieuze volgende stap.

Hij speelt zelf de hoofdrol van dichter en stierenrancheigenaar Juan, die erachter komt dat zijn vrouw Esther (gespeeld door Reygadas’ echtgenote Natalia Lopez) een affaire heeft met een Amerikaanse vriend, paardendresseur Phil. Ondanks, of dankzij, de afspraken over een open huwelijk, lopen de spanningen op als Juan vindt dat Esther niet open genoeg is over haar gevoelens.

Reygadas gebruikt zijn unieke filmtalent (en dat van cameraman Diego Garcia) voor gedurfd ongemakkelijk en openhartig zelfonderzoek: een Kammerspiel over machismo en liefde, narcisme en verdriet, gemaakt met de bravoure van een klassieke western.

★★★★ de Volkskrant: “met indrukwekkende zelfverzekerdheid een open en ademende wereld, in schitterend natuurlijk licht… toegankelijker dan zijn voorgangers.”

★★★★ NRC: “Nuestro tiempo zoekt niet alleen naar het licht, maar duikt ook in het troebele moeras van emoties dat ons tot mensen maakt.”

laatste week
Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
  • Film
Mexico
2018
177’
Spaans gesproken
Nederlands ondertiteld
AL

Nadat Carlos Reygadas, die met films als Japón en Stellet Licht uitgroeide tot een van ’s werelds meest invloedrijke cineasten, met Post tenebras lux al een radicale stap in de richting van autobiografische fictie deed, neemt hij met het even poëtisch-intieme als visueel overdonderende Nuestro tiempo een logische, maar ambitieuze volgende stap.

Hij speelt zelf de hoofdrol van dichter en stierenrancheigenaar Juan, die erachter komt dat zijn vrouw Esther (gespeeld door Reygadas’ echtgenote Natalia Lopez) een affaire heeft met een Amerikaanse vriend, paardendresseur Phil. Ondanks, of dankzij, de afspraken over een open huwelijk, lopen de spanningen op als Juan vindt dat Esther niet open genoeg is over haar gevoelens.

Reygadas gebruikt zijn unieke filmtalent (en dat van cameraman Diego Garcia) voor gedurfd ongemakkelijk en openhartig zelfonderzoek: een Kammerspiel over machismo en liefde, narcisme en verdriet, gemaakt met de bravoure van een klassieke western.

★★★★ de Volkskrant: “met indrukwekkende zelfverzekerdheid een open en ademende wereld, in schitterend natuurlijk licht… toegankelijker dan zijn voorgangers.”

★★★★ NRC: “Nuestro tiempo zoekt niet alleen naar het licht, maar duikt ook in het troebele moeras van emoties dat ons tot mensen maakt.”