Obsession

Brian De Palma

Als de poging om zijn gekidnapte vrouw Elizabeth (Geneviève Bujold) en dochter Amy (Wanda Blackman) te redden faalt, komen beiden te overlijden en eindigt vader Michael (Cliff Robertson) wanhopig en alleen.

Zestien rouwjaren later reist Michael naar Italië en ontmoet daar Sandra Portinari (Geneviève Bujold), een kunstrestaurateur wier gezicht hem ergens van bijstaat. Vreselijk verliefd en nog steeds achtervolgd door pijnlijke herinneringen aan zijn vrouw en dochter, slaat de angst toe dat zijn nieuwe liefde wellicht een vergelijkbaar lot te wachten staat.

Obesession is zowel gestoord en quasi-relevant als een van de meest gewaagde Hitchcock-films in de biografie van Brian De Palma. De Palma wilde een liefdesverhaal maken dat zo sterk was dat het de grenzen van tijd zou overschrijden zonder het publiek in de maling te nemen. Scenarist Paul Schrader en De Palma waren beiden dol op Vertigo van Hitchcock en deze film laat zien wat hen zo diep fascineerde.

De film werd uitgebracht in de late zomer van 1976. De psychologische thriller bleek een ware publiekslieveling en ontving gemengde kritieken. De Palma was er opnieuw in geslaagd om een hoogstaand, Hitchcockiaans mysterie te vertellen met stijl, klasse en unieke kwaliteit.

As the attempt to rescue his kidnapped wife Elizabeth (Geneviève Bujold) and daughter Amy (Wanda Blackman) fails, both are killed leaving husband and father Michael (Cliff Robertson) devastated and alone. 16 years of mourning later, Michael travels to Italy and meets Sandra Portinari (Geneviève Bujold), an art restorer, whose face he seems to have seen somewhere before. Deeply in love and still haunted by the painful memory of his wife and daughter Michael fears that his new love interest may face a similar fate.

Obsession is both crazy and quasi-relevant as well as being the most boldly Hitchcock derived movie in De Palma’s filmography. Brian De Palma was aiming to create a love story so strong that it would be possible to transgress the boundaries of time without jarring the audience. Screenwriter Paul Schrader and De Palma both loved Vertigo by Hitchcock, rather than writing an article about the Hitchcock classic, they made a movie that expressed what fascinated them about the film.

Released in the late summer of 1976, this psychological thriller succeeded to achieve solid box office results and was welcomed by mixed reactions by critics. De Palma had once again successfully managed to tell a highly cinematic, Hitchcockian mystery with class and style and unique quality.

Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
  • filmspecial
US
1976
98’
Engels, Italiaans gesproken
Engels ondertiteld

Als de poging om zijn gekidnapte vrouw Elizabeth (Geneviève Bujold) en dochter Amy (Wanda Blackman) te redden faalt, komen beiden te overlijden en eindigt vader Michael (Cliff Robertson) wanhopig en alleen.

Zestien rouwjaren later reist Michael naar Italië en ontmoet daar Sandra Portinari (Geneviève Bujold), een kunstrestaurateur wier gezicht hem ergens van bijstaat. Vreselijk verliefd en nog steeds achtervolgd door pijnlijke herinneringen aan zijn vrouw en dochter, slaat de angst toe dat zijn nieuwe liefde wellicht een vergelijkbaar lot te wachten staat.

Obesession is zowel gestoord en quasi-relevant als een van de meest gewaagde Hitchcock-films in de biografie van Brian De Palma. De Palma wilde een liefdesverhaal maken dat zo sterk was dat het de grenzen van tijd zou overschrijden zonder het publiek in de maling te nemen. Scenarist Paul Schrader en De Palma waren beiden dol op Vertigo van Hitchcock en deze film laat zien wat hen zo diep fascineerde.

De film werd uitgebracht in de late zomer van 1976. De psychologische thriller bleek een ware publiekslieveling en ontving gemengde kritieken. De Palma was er opnieuw in geslaagd om een hoogstaand, Hitchcockiaans mysterie te vertellen met stijl, klasse en unieke kwaliteit.

As the attempt to rescue his kidnapped wife Elizabeth (Geneviève Bujold) and daughter Amy (Wanda Blackman) fails, both are killed leaving husband and father Michael (Cliff Robertson) devastated and alone. 16 years of mourning later, Michael travels to Italy and meets Sandra Portinari (Geneviève Bujold), an art restorer, whose face he seems to have seen somewhere before. Deeply in love and still haunted by the painful memory of his wife and daughter Michael fears that his new love interest may face a similar fate.

Obsession is both crazy and quasi-relevant as well as being the most boldly Hitchcock derived movie in De Palma’s filmography. Brian De Palma was aiming to create a love story so strong that it would be possible to transgress the boundaries of time without jarring the audience. Screenwriter Paul Schrader and De Palma both loved Vertigo by Hitchcock, rather than writing an article about the Hitchcock classic, they made a movie that expressed what fascinated them about the film.

Released in the late summer of 1976, this psychological thriller succeeded to achieve solid box office results and was welcomed by mixed reactions by critics. De Palma had once again successfully managed to tell a highly cinematic, Hitchcockian mystery with class and style and unique quality.