Otto e mezzo

Federico Fellini
Combineer de film met een bijpassend gerecht. Vanaf 17:00 uur serveren we in ons restaurant gnocchi met een heerlijke truffelroomsaus. Maak het jezelf makkelijk en koop vooraf een film + food arrangement voor € 23,50.

Otto e mezzo is Fellini’s Oscarwinnende fantasie over zijn alter ego: de in een artistieke crisis verkerende regisseur Guido Anselmi (Marcello Mastroianni).

Anselmi, Fellini’s alter ego, breekt zich het hoofd over een nieuwe film maar kampt met een zorgwekkend inspiratiegebrek. Hij komt maar niet toe aan het uitwerken van een deugdelijk scenario. Niet alleen zijn vrouw en minnares eisen zijn aandacht op, ook de ongeduldige producent, agressieve critici en om rollen bedelende actrices nemen hem in beslag. Ten einde raad besluit Anselmi zijn gebrek aan inspiratie tot onderwerp te maken, met een felliniaanse ‘film over film’ als weergaloos resultaat.

Fellini’s films zijn doorgaans psychologische en/of sociale drama’s waarin een fantasierijk personage, vaak gemodelleerd naar Fellini zelf, op zoek gaat naar de betekenis van zijn leven. Otto e mezzo (1963) wordt als toppunt van Fellini’s filmische fantasie gezien, een cruciale film in zijn oeuvre.

Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
  • filmspecial
Italië, Frankrijk
1963
138’
Italiaans gesproken
Nederlands ondertiteld
9 Angst Grof taalgebruik
Combineer de film met een bijpassend gerecht. Vanaf 17:00 uur serveren we in ons restaurant gnocchi met een heerlijke truffelroomsaus. Maak het jezelf makkelijk en koop vooraf een film + food arrangement voor € 23,50.

Otto e mezzo is Fellini’s Oscarwinnende fantasie over zijn alter ego: de in een artistieke crisis verkerende regisseur Guido Anselmi (Marcello Mastroianni).

Anselmi, Fellini’s alter ego, breekt zich het hoofd over een nieuwe film maar kampt met een zorgwekkend inspiratiegebrek. Hij komt maar niet toe aan het uitwerken van een deugdelijk scenario. Niet alleen zijn vrouw en minnares eisen zijn aandacht op, ook de ongeduldige producent, agressieve critici en om rollen bedelende actrices nemen hem in beslag. Ten einde raad besluit Anselmi zijn gebrek aan inspiratie tot onderwerp te maken, met een felliniaanse ‘film over film’ als weergaloos resultaat.

Fellini’s films zijn doorgaans psychologische en/of sociale drama’s waarin een fantasierijk personage, vaak gemodelleerd naar Fellini zelf, op zoek gaat naar de betekenis van zijn leven. Otto e mezzo (1963) wordt als toppunt van Fellini’s filmische fantasie gezien, een cruciale film in zijn oeuvre.