Rebels of the Neon God
Qing shao nian nuo zha
Tsai Ming-liang

Taipei, begin jaren negentig. De economieën van Zuidoost-Azië zijn stormachtig in opkomst, maar dat lijkt de jongeren in Rebels of the Neon God nauwelijks uit te dagen. Ze hangen rond, zonder idealen of ambities.

Tsai Ming-liangs eerste lange speelfilm is een soms ironische schets van een jongensvriendschap in een metropool. Motoren, videospelletjes, meisjes en seks zijn de ingrediënten, sfeervolle gitaarmuziek vormt de muzikale omlijsting.

Tsai Ming-liang richt zijn camera op de protagonisten Hsiao Kang en Ah Tze; de één een lamlendige puber die z’n examens niet haalt en het huis uit wordt gegooid, de ander een opgefokte jeugdcrimineel. De één rijdt scooter, de ander heeft een motor die hij vertroetelt. In lang aangehouden shots registreert Tsai Ming-liang hoe de levens van de jongens elkaar kruisen; er is bewondering, aantrekkingskracht en agressie, de homo-erotische ondertoon is onmiskenbaar. Wat zal er van de jongens worden?

Rebels of the Neon God is een uitgebeend stadsportret en allegorie over volwassen worden in één. De groeiende welvaart van Taiwan brengt de begeerde westerse consumptiecultuur onder handbereik, maar trekt ook een wissel op persoonlijke relaties: eenzaamheid is de prijs. Voor deze onnadrukkelijk gebrachte boodschap vindt Tsai Ming-liang in al zijn films steeds nieuwe beelden en invulling. Digitaal gerestaureerde moderne klassieker.

Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
  • filmspecial
Taiwan
2019
107’
Mandarijn, Minnanyu gesproken
Nederlands ondertiteld
12 Angst Drugs- en/of alcoholmisbruik Geweld Grof taalgebruik

Taipei, begin jaren negentig. De economieën van Zuidoost-Azië zijn stormachtig in opkomst, maar dat lijkt de jongeren in Rebels of the Neon God nauwelijks uit te dagen. Ze hangen rond, zonder idealen of ambities.

Tsai Ming-liangs eerste lange speelfilm is een soms ironische schets van een jongensvriendschap in een metropool. Motoren, videospelletjes, meisjes en seks zijn de ingrediënten, sfeervolle gitaarmuziek vormt de muzikale omlijsting.

Tsai Ming-liang richt zijn camera op de protagonisten Hsiao Kang en Ah Tze; de één een lamlendige puber die z’n examens niet haalt en het huis uit wordt gegooid, de ander een opgefokte jeugdcrimineel. De één rijdt scooter, de ander heeft een motor die hij vertroetelt. In lang aangehouden shots registreert Tsai Ming-liang hoe de levens van de jongens elkaar kruisen; er is bewondering, aantrekkingskracht en agressie, de homo-erotische ondertoon is onmiskenbaar. Wat zal er van de jongens worden?

Rebels of the Neon God is een uitgebeend stadsportret en allegorie over volwassen worden in één. De groeiende welvaart van Taiwan brengt de begeerde westerse consumptiecultuur onder handbereik, maar trekt ook een wissel op persoonlijke relaties: eenzaamheid is de prijs. Voor deze onnadrukkelijk gebrachte boodschap vindt Tsai Ming-liang in al zijn films steeds nieuwe beelden en invulling. Digitaal gerestaureerde moderne klassieker.