Samuel and the Light

Voorprogramma: Sarcophagus of Drunken Loves 8'
Vinícius Girnys

In het afgelegen Braziliaans dorp Ponta Negra woont de jonge Samuel en zijn familie. Ze leven in een verborgen paradijs van witte stranden en azuurblauwe zee dat nauwelijks kan overleven van de almaar slinkende opbrengst van de visserij. De gemeenschap zal voor altijd veranderen wanneer elektriciteitkabels het dorp eindelijk bereiken. Over een periode van zes jaar volgt Samuel and the Light de radicale transformatie van een eenvoudig vissersdorp naar een magneet voor toeristen. De poëtische documentaire zit vol van schilderachtige beelden gefilmd bij kaarslicht of de explosies van vuurwerk. Zonder een oordeel te vellen toont filmmaker Vinícius Girnys op deze manier de realiteit van globalisatie.

Young Samuel and his family live in the remote Brazilian fishing village of Ponta Negra. They live in a hidden paradise of white beaches and azure blue seas but can barely survive from the ever-dwindling profits from fishing. The community changes for good when electricity cables finally reach the village. Over a period of six years, Samuel and the Light follows the radical transformation of a simple fishing village into a tourist magnet. This poetic documentary is packed with painterly images by candlelight and fireworks. Filmmaker Vinícius Girnys captures the reality of globalization without passing judgement.

Voorfilm: Sarcophagus of Drunken Loves ‘8

Joana Hadjithomas, Khalil Joreige, Joana Hadjithomas

Stroomuitvallen zijn in Libanon de nieuwe norm geworden en zelfs het Nationaal Museum van Beiroet wordt regelmatig in duisternis gehuld. Dit lijkt de bezoekers echter niet af te schrikken. Met een onverzettelijke vastberadenheid komen zij de overblijfselen van oude beschavingen bewonderen, zelfs als ze die alleen met het licht van hun mobiele telefoons kunnen zien. Maar alles ziet er anders uit als de schaduwen het licht verdringen.

Power outages in Lebanon have become the new normal, with even the National Museum of Beirut regularly plunged into darkness. However, this doesn’t seem to deter visitors, who come with an unwavering determination to witness traces of past civilizations, even if they need to illuminate them with just the light of their mobile phones. Yet, everything seems different when the shadows overpower the light.

zo 13 okt
  • 13:00
Kaarten
  • filmspecial
Brazilie
2023
70’
Portugees gesproken
Engels ondertiteld

In het afgelegen Braziliaans dorp Ponta Negra woont de jonge Samuel en zijn familie. Ze leven in een verborgen paradijs van witte stranden en azuurblauwe zee dat nauwelijks kan overleven van de almaar slinkende opbrengst van de visserij. De gemeenschap zal voor altijd veranderen wanneer elektriciteitkabels het dorp eindelijk bereiken. Over een periode van zes jaar volgt Samuel and the Light de radicale transformatie van een eenvoudig vissersdorp naar een magneet voor toeristen. De poëtische documentaire zit vol van schilderachtige beelden gefilmd bij kaarslicht of de explosies van vuurwerk. Zonder een oordeel te vellen toont filmmaker Vinícius Girnys op deze manier de realiteit van globalisatie.

Young Samuel and his family live in the remote Brazilian fishing village of Ponta Negra. They live in a hidden paradise of white beaches and azure blue seas but can barely survive from the ever-dwindling profits from fishing. The community changes for good when electricity cables finally reach the village. Over a period of six years, Samuel and the Light follows the radical transformation of a simple fishing village into a tourist magnet. This poetic documentary is packed with painterly images by candlelight and fireworks. Filmmaker Vinícius Girnys captures the reality of globalization without passing judgement.

Voorfilm: Sarcophagus of Drunken Loves ‘8

Joana Hadjithomas, Khalil Joreige, Joana Hadjithomas

Stroomuitvallen zijn in Libanon de nieuwe norm geworden en zelfs het Nationaal Museum van Beiroet wordt regelmatig in duisternis gehuld. Dit lijkt de bezoekers echter niet af te schrikken. Met een onverzettelijke vastberadenheid komen zij de overblijfselen van oude beschavingen bewonderen, zelfs als ze die alleen met het licht van hun mobiele telefoons kunnen zien. Maar alles ziet er anders uit als de schaduwen het licht verdringen.

Power outages in Lebanon have become the new normal, with even the National Museum of Beirut regularly plunged into darkness. However, this doesn’t seem to deter visitors, who come with an unwavering determination to witness traces of past civilizations, even if they need to illuminate them with just the light of their mobile phones. Yet, everything seems different when the shadows overpower the light.