Tesnota

Kantemir Balagov

1998. Een Joodse familie in het Russische Naltsjik – op de uitlopers van de Kaukasus – dreigt verscheurd te raken als zoon David en zijn verloofde Lea gekidnapt worden.

Maar Balagov richt zijn camera vooral op dochter Ilana, een opstandige tomboy die zichzelf probeert los te vechten uit de traditionele familiestructuur. Ze sleutelt het liefst in haar vaders garage aan auto’s, maalt niet om de tradities en de religieuze voorschriften waaraan haar ouders zo gehecht zijn en heeft zelfs een stiekeme relatie met een Kabardische jongen. Wanneer haar broer en zijn verloofde ontvoerd worden, zien haar ouders geen andere oplossing dan Ilana uit te huwelijken aan een timide Joodse man, wiens familie in ruil het losgeld zal betalen. Het is niet verrassend dat Ilana daar niet warm voor loopt.

In dit regiedebuut onderzoekt Kantemir Balagov niet de mechanismes van de kidnapping, maar de emotionele tol die de familie ervoor betaalt, naast het al flinke bedrag van het losgeld.

Ilana navigeert stiekem tussen de conflicterende etnische groepen. Zo geeft Balagov een intiem en persoonlijk beeld van het Rusland van zijn jeugd, toen de stemming in het land werd beheerst door de Tsjetsjeense oorlogen.

laatste week
Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
  • Film
Rusland
2018
118’
Russisch gesproken
Nederlands ondertiteld
16 Angst Geweld

1998. Een Joodse familie in het Russische Naltsjik – op de uitlopers van de Kaukasus – dreigt verscheurd te raken als zoon David en zijn verloofde Lea gekidnapt worden.

Maar Balagov richt zijn camera vooral op dochter Ilana, een opstandige tomboy die zichzelf probeert los te vechten uit de traditionele familiestructuur. Ze sleutelt het liefst in haar vaders garage aan auto’s, maalt niet om de tradities en de religieuze voorschriften waaraan haar ouders zo gehecht zijn en heeft zelfs een stiekeme relatie met een Kabardische jongen. Wanneer haar broer en zijn verloofde ontvoerd worden, zien haar ouders geen andere oplossing dan Ilana uit te huwelijken aan een timide Joodse man, wiens familie in ruil het losgeld zal betalen. Het is niet verrassend dat Ilana daar niet warm voor loopt.

In dit regiedebuut onderzoekt Kantemir Balagov niet de mechanismes van de kidnapping, maar de emotionele tol die de familie ervoor betaalt, naast het al flinke bedrag van het losgeld.

Ilana navigeert stiekem tussen de conflicterende etnische groepen. Zo geeft Balagov een intiem en persoonlijk beeld van het Rusland van zijn jeugd, toen de stemming in het land werd beheerst door de Tsjetsjeense oorlogen.