The Best of IDFA on Tour 2021 - 2022

IDFA komt naar LantarenVenster! Tijdens The Best of IDFA on Tour 2022 zie je de beste films van IDFA op één dag in LantarenVenster.

We vertonen een selectie van de beste films die tijdens het International Documentary Film Festival Amsterdam in première gaan: van prijswinnaars tot festivalfavorieten. Het programma bestaat uit drie lange documentaires en een korte film:

Children of the Mist

Diem La He, Vietnam, 2021, 92′ min, Hmong & Vietnamese gespr., Engels ondertiteld

Di is een meisje van twaalf uit de in nevelen gehulde bergen van Noord-Vietnam. Ze behoort tot de Hmong, een etnische minderheid waar meisjes al op heel jonge leeftijd trouwen.Vaak gaat hieraan een controversiële ‘bridenapping’ vooraf, waarbij het meisje door haar toekomstige echtgenoot ontvoerd wordt op oudjaarsavond. Hierna volgen onderhandelingen tussen de families.

Zo verging het ook Di’s zus en hun moeder. Maar Di gaat ook naar school en daar leert ze heel andere mores. Regisseur Diem Ha Le maakte van haar eerste lange documentaire een aangrijpende film over de uitdagingen waar een jong Hmong-meisje voor wordt gesteld, maar vooral over een tiener met een uitgesproken karakter, die niet alleen slachtoffer is.

Winnaar van de IDFA Award for Best Directing in de International Competition

Where Are We Headed

Ruslan Fedotow, Belarus, 2021, 63′ min, Russisch gespr., Engels ondertiteld

In Moskou komt alles en iedereen samen in de ondergrondse gangen van de metro. Een als kerstman verklede accordeonist praat met een getroebleerde passagier over Dostojevski, het universum en de Russische ziel; feestgangers zingen uit volle borst het nieuwe jaar toe; een reuzeballonverkoper probeert tevergeefs zijn waar te slijten.

Tegen de achtergrondmuziek van piepende en krakende treingeluiden is de toeschouwer voyeuristisch getuige van alles wat hier gebeurt. De metrogangen vormen een daglichtloze samenleving op zichzelf, een niemandsland waarin het haast onbelangrijk lijkt waar iedereen toch naartoe moet. De met marmeren wanden en gouden lampen versierde stations vormen het perfecte decor voor de tragikomische voorstelling die zich er doorlopend afspeelt, en waarin de opnames van de kleurrijke metropassagiers oogstrelende miniatuurtjes zijn.

Winnaar van de IDFA Award for Best First Feature en de IDFA Award for Best Cinematography

O, Collecting Eggs Despite the Times

Pim Zwier, Nederland, 2021, 80′ min., Duits & Engels gespr., Engels ondertiteld

Van de doorschijnend geelbruine eieren van de Tibetaanse lammergier tot het ei van de Britse zeekoet met zijn Jackson Pollockachtige spetters – de Duitse ornitholoog Max Schönwetter (1874-1961) verzamelde ze allemaal. Hij maakte zijn levenswerk van de oölogie, zoals de wetenschap van het ei wordt genoemd. Schönwetter ordende de wereld van het ei terwijl in de wereld om hem heen de Tweede Wereldoorlog uitbrak.

Archiefbeelden van de turbulente buitenwereld contrasteren met nagespeelde beelden uit de werkkamer van Schönwetter. Op straat marcheren de nazi’s, binnen meet hij de eitjes van de oostelijke baardgrasmus. Zijn correspondentie met medewetenschappers en verzamelaars (te horen in voice-overs) schetst de tijdgeest en de monomane verzameldrang van Schönwetter en zijn collega’s. Zo bericht een soldaat aan het Fins-Russische front opgetogen over de sneeuwhoeneieren die hij tussen de gevechten door vond.

Winnaar van de IDFA Award for Best Directing in de Envision Competition

Handbook

Pavel Mozhar, Duitsland, Belarus, 2021, 26′ min., Russisch & Duits gespr., Engels ondertiteld

Hoe sla je een demonstratie neer? Handbook geeft bijna letterlijk antwoord op deze vraag. Bijna, want in deze trefzekere instructievideo vallen geen echte klappen.

Augustus 2020. Terwijl in Minsk de protesten tegen de omstreden herverkiezing van president Loekasjenko aanzwellen, volgt de Belarussische Pavel Mozhar op zijn kamer in Berlijn de ontwikkelingen in zijn geboorteland. Zo’n zevenduizend demonstranten werden in die dagen door de beruchte oproerpolitie OMON opgepakt.

In de honderden getuigenissen die er op internet te vinden zijn, ziet Mozhar een systematiek achter de onderdrukking. Zijn tot studio omgetoverde kamer dient als ruimte waarin hij de getuigenissen nauwgezet laat naspelen door een in het zwarte geklede ‘politieagent’ met bivakmuts, en vier in identieke jeans en shirts gehulde ‘arrestanten’. Het resultaat is pijnlijk instructief.

Winnaar van de IDFA Award for Best Short Documentary

Verwacht vanaf wo 26 jan
€ 10,50
  • filmspecial
260’

IDFA komt naar LantarenVenster! Tijdens The Best of IDFA on Tour 2022 zie je de beste films van IDFA op één dag in LantarenVenster.

We vertonen een selectie van de beste films die tijdens het International Documentary Film Festival Amsterdam in première gaan: van prijswinnaars tot festivalfavorieten. Het programma bestaat uit drie lange documentaires en een korte film:

Children of the Mist

Diem La He, Vietnam, 2021, 92′ min, Hmong & Vietnamese gespr., Engels ondertiteld

Di is een meisje van twaalf uit de in nevelen gehulde bergen van Noord-Vietnam. Ze behoort tot de Hmong, een etnische minderheid waar meisjes al op heel jonge leeftijd trouwen.Vaak gaat hieraan een controversiële ‘bridenapping’ vooraf, waarbij het meisje door haar toekomstige echtgenoot ontvoerd wordt op oudjaarsavond. Hierna volgen onderhandelingen tussen de families.

Zo verging het ook Di’s zus en hun moeder. Maar Di gaat ook naar school en daar leert ze heel andere mores. Regisseur Diem Ha Le maakte van haar eerste lange documentaire een aangrijpende film over de uitdagingen waar een jong Hmong-meisje voor wordt gesteld, maar vooral over een tiener met een uitgesproken karakter, die niet alleen slachtoffer is.

Winnaar van de IDFA Award for Best Directing in de International Competition

Where Are We Headed

Ruslan Fedotow, Belarus, 2021, 63′ min, Russisch gespr., Engels ondertiteld

In Moskou komt alles en iedereen samen in de ondergrondse gangen van de metro. Een als kerstman verklede accordeonist praat met een getroebleerde passagier over Dostojevski, het universum en de Russische ziel; feestgangers zingen uit volle borst het nieuwe jaar toe; een reuzeballonverkoper probeert tevergeefs zijn waar te slijten.

Tegen de achtergrondmuziek van piepende en krakende treingeluiden is de toeschouwer voyeuristisch getuige van alles wat hier gebeurt. De metrogangen vormen een daglichtloze samenleving op zichzelf, een niemandsland waarin het haast onbelangrijk lijkt waar iedereen toch naartoe moet. De met marmeren wanden en gouden lampen versierde stations vormen het perfecte decor voor de tragikomische voorstelling die zich er doorlopend afspeelt, en waarin de opnames van de kleurrijke metropassagiers oogstrelende miniatuurtjes zijn.

Winnaar van de IDFA Award for Best First Feature en de IDFA Award for Best Cinematography

O, Collecting Eggs Despite the Times

Pim Zwier, Nederland, 2021, 80′ min., Duits & Engels gespr., Engels ondertiteld

Van de doorschijnend geelbruine eieren van de Tibetaanse lammergier tot het ei van de Britse zeekoet met zijn Jackson Pollockachtige spetters – de Duitse ornitholoog Max Schönwetter (1874-1961) verzamelde ze allemaal. Hij maakte zijn levenswerk van de oölogie, zoals de wetenschap van het ei wordt genoemd. Schönwetter ordende de wereld van het ei terwijl in de wereld om hem heen de Tweede Wereldoorlog uitbrak.

Archiefbeelden van de turbulente buitenwereld contrasteren met nagespeelde beelden uit de werkkamer van Schönwetter. Op straat marcheren de nazi’s, binnen meet hij de eitjes van de oostelijke baardgrasmus. Zijn correspondentie met medewetenschappers en verzamelaars (te horen in voice-overs) schetst de tijdgeest en de monomane verzameldrang van Schönwetter en zijn collega’s. Zo bericht een soldaat aan het Fins-Russische front opgetogen over de sneeuwhoeneieren die hij tussen de gevechten door vond.

Winnaar van de IDFA Award for Best Directing in de Envision Competition

Handbook

Pavel Mozhar, Duitsland, Belarus, 2021, 26′ min., Russisch & Duits gespr., Engels ondertiteld

Hoe sla je een demonstratie neer? Handbook geeft bijna letterlijk antwoord op deze vraag. Bijna, want in deze trefzekere instructievideo vallen geen echte klappen.

Augustus 2020. Terwijl in Minsk de protesten tegen de omstreden herverkiezing van president Loekasjenko aanzwellen, volgt de Belarussische Pavel Mozhar op zijn kamer in Berlijn de ontwikkelingen in zijn geboorteland. Zo’n zevenduizend demonstranten werden in die dagen door de beruchte oproerpolitie OMON opgepakt.

In de honderden getuigenissen die er op internet te vinden zijn, ziet Mozhar een systematiek achter de onderdrukking. Zijn tot studio omgetoverde kamer dient als ruimte waarin hij de getuigenissen nauwgezet laat naspelen door een in het zwarte geklede ‘politieagent’ met bivakmuts, en vier in identieke jeans en shirts gehulde ‘arrestanten’. Het resultaat is pijnlijk instructief.

Winnaar van de IDFA Award for Best Short Documentary

Programma, data nog onbekend:

10.30 O, Collecting Eggs Despite the Times
11:50 Lunchpauze
13:00 Handbook 
13:27 Where Are You Headed 
14.30 Theepauze
15.15 Children of the Mist

Ticket info:
Kaarten zijn €27,50 en alleen verkrijgbaar voor het gehele programma, het is niet mogelijk kaarten te kopen voor losse films. Cinevillepashouders gebruiken de ‘kopen’ knop en houders van een LV strippenkaart (3 strippen) kunnen reserveren voor het programma.

Een VIP kaart van de BankGiro Loterij kost slechts €22,00 (maximaal 2 personen per pas, online te reserveren (via de reserveer-knop) of aan de kassa af te halen).

Er is voor dit speciale programma geen korting mogelijk voor Rotterdampas-houders.