The Black Dahlia
Brian De Palma

“The basic rule of homicide applied: nothing stays buried forever. Corpses. Ghosts. Nothing stays buried forever. Nothing.”

Twee voormalig boxers, Dwight (Josh Hartnett) en Lee (Aaron Eckhart) werken als agenten in het Los Angeles van de jaren veertig. Lee’s goede relatie met de hoofdcommissaris zorgt ervoor dat beiden promoveren tot rechercheurs. Ze worden op de zaak The Black Dahlia gezet – de moord op een jonge Hollywoodster. Lee brengt zijn huwelijk in gevaar door obsessief met de zaak bezig te zijn terwijl Dwight een relatie aangaat met een dame die een duistere band met het slachtoffer blijkt te hebben.

The Black Dahlia is een Frans-Amerikaanse neo-noir crime thriller en is een van de meest ambitieuze en complexe films van Brian De Palma. De film is gebaseerd op de gelijknamige roman van James Ellroy, over de onopgeloste moord en verminkingen van Hollywood actrice Elizabeth Short. De Palma vertaalt Ellroys harde dialectiek in zijn eigen gevoeliger esthetiek met alwetend camerawerk, het afstoten en aantrekken van wreedheid en kritiek op “the male gaze”.

Hoewel de film slecht werd ontvangen en een financiële mislukking was, werd The Black Dahlia genomineerd voor een Oscar Beste Cinematography. In het fenomenale camerawerk legde de film de jazzy sferen, decoratieve appartementen en de constante sigarettenrook. van de jaren veertig vast.

Set in 1940s, two former boxers Dwight (Josh Hartnett) and Lee (Aaron Eckhart) work as policeman in Los Angeles. Lee’s good relationship with the chief leads to both getting promoted to be homicide investigators. They are assigned the Black Dahlia case – the murder of a Hollywood starlet. Lee puts his marriage in jeopardy by obsessing over the crime, while the younger Dwight becomes involved with a woman, who just happens to have an unsavory tie to the victim.

The Black Dahlia is a French-American neo-noir crime thriller and is one of the most ambitious and complex films by Brian De Palma. It’s drawn from the novel of the same name written by James Ellroy, the basis of it being a tragedy of the unsolved murder-mutilation of Hollywood actress Elizabeth Short. De Palma translates Ellroy’s dialectics into his own, creating a more sensitive aesthetic with omniscient camerawork and attraction-repulsion to brutality, as well as simultaneous indulgence and criticism of the male gaze.

Despite its failure critically and financially, the film was nominated for an Academy Award ‘Best Cinematography’ for it captured the bluesy-jazzy atmosphere of its era with its downtown locations, decorative apartments and constant cigarette smoke.

Deze voorstelling is verlopen
  • filmspecial
DE
2005
121’
Engels, Duits gesproken
Engels ondertiteld

“The basic rule of homicide applied: nothing stays buried forever. Corpses. Ghosts. Nothing stays buried forever. Nothing.”

Twee voormalig boxers, Dwight (Josh Hartnett) en Lee (Aaron Eckhart) werken als agenten in het Los Angeles van de jaren veertig. Lee’s goede relatie met de hoofdcommissaris zorgt ervoor dat beiden promoveren tot rechercheurs. Ze worden op de zaak The Black Dahlia gezet – de moord op een jonge Hollywoodster. Lee brengt zijn huwelijk in gevaar door obsessief met de zaak bezig te zijn terwijl Dwight een relatie aangaat met een dame die een duistere band met het slachtoffer blijkt te hebben.

The Black Dahlia is een Frans-Amerikaanse neo-noir crime thriller en is een van de meest ambitieuze en complexe films van Brian De Palma. De film is gebaseerd op de gelijknamige roman van James Ellroy, over de onopgeloste moord en verminkingen van Hollywood actrice Elizabeth Short. De Palma vertaalt Ellroys harde dialectiek in zijn eigen gevoeliger esthetiek met alwetend camerawerk, het afstoten en aantrekken van wreedheid en kritiek op “the male gaze”.

Hoewel de film slecht werd ontvangen en een financiële mislukking was, werd The Black Dahlia genomineerd voor een Oscar Beste Cinematography. In het fenomenale camerawerk legde de film de jazzy sferen, decoratieve appartementen en de constante sigarettenrook. van de jaren veertig vast.

Set in 1940s, two former boxers Dwight (Josh Hartnett) and Lee (Aaron Eckhart) work as policeman in Los Angeles. Lee’s good relationship with the chief leads to both getting promoted to be homicide investigators. They are assigned the Black Dahlia case – the murder of a Hollywood starlet. Lee puts his marriage in jeopardy by obsessing over the crime, while the younger Dwight becomes involved with a woman, who just happens to have an unsavory tie to the victim.

The Black Dahlia is a French-American neo-noir crime thriller and is one of the most ambitious and complex films by Brian De Palma. It’s drawn from the novel of the same name written by James Ellroy, the basis of it being a tragedy of the unsolved murder-mutilation of Hollywood actress Elizabeth Short. De Palma translates Ellroy’s dialectics into his own, creating a more sensitive aesthetic with omniscient camerawork and attraction-repulsion to brutality, as well as simultaneous indulgence and criticism of the male gaze.

Despite its failure critically and financially, the film was nominated for an Academy Award ‘Best Cinematography’ for it captured the bluesy-jazzy atmosphere of its era with its downtown locations, decorative apartments and constant cigarette smoke.