The Lost Leonardo

Andreas Koefoed

De kunstmarkt is een vreemde markt geworden: schilderijen worden niet zelden gebruikt als onderpand voor criminele transacties of puur als investering, opgeslagen in beveiligde warenhuizen. Zo raakt de kunst losgezongen van haar werkelijke waarde en funktie.

Deze film zal worden ingeleid, in het Engels, door Filip Vermeylen, hoogleraar Global Art Markets aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

The Lost Leonardo is een documentaire over de Salvator Mundi, het duurste schilderij ooit verkocht. In 2005 trekt het schilderij op een veiling de aandacht van twee kunsthandelaren. Achter de slordige restauratie menen ze de hand van Leonardo da Vinci te zien. Ze kopen het voor ruim duizend dollar en in 2012 wordt het in Londen als een echte Da Vinci gepresenteerd. Kunstcritici zijn sceptisch maar de belangen zijn groot.

In 2017 worden alle records verbroken en betaalt de koper 450 miljoen dollar. Wie de nieuwe eigenaar is blijft onduidelijk, maar waarschijnlijk is het de omstreden kroonprins van Saoedi-Arabië. Na de verkoop is het schilderij niet meer gezien.

In 2008, a few of the world’s most distinguished Leonardo Da Vinci experts gathered around an easel at the National Gallery in London to examine a mysterious painting—an unassuming Salvator Mundi (Latin for Savior of the World)—found in a shady New Orleans auction house, that a select few believed to be a long-forgotten masterwork by Leonardo Da Vinci. That day, Salvator Mundi was authenticated as being the creation of Da Vinci himself, and thus, one of the most beguiling and perplexing stories of the 21st century was set into motion.

Unfolding as a gripping, real-life art thriller, The Lost Leonardo pulls back the curtain to uncover the stranger than fiction story behind how a Salvator Mundi painting went from bargain-basement replication to setting the world record as the most expensive painting ever sold at auction, weighing in at an astonishing $450 million. Director Andreas Koefoed positions this story squarely at the intersection of capitalism and myth-making, posing the question: is this multi-million dollar painting actually by Leonardo, or do certain powerful players simply want it to be? The Lost Leonardo detangles how a painting became a pawn in a geopolitical game played by the world’s wealthiest and most powerful people, ultimately revealing how vested interests became all-important, and the truth secondary.

Screening with an introduction by Filip Vermeylen, professor Global Art Markets at the Erasmus Universiteit Rotterdam.

Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
  • filmspecial
Denemarken, Frankrijk
2021
96’
Engels, Frans gesproken
Engels ondertiteld
AL

De kunstmarkt is een vreemde markt geworden: schilderijen worden niet zelden gebruikt als onderpand voor criminele transacties of puur als investering, opgeslagen in beveiligde warenhuizen. Zo raakt de kunst losgezongen van haar werkelijke waarde en funktie.

Deze film zal worden ingeleid, in het Engels, door Filip Vermeylen, hoogleraar Global Art Markets aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

The Lost Leonardo is een documentaire over de Salvator Mundi, het duurste schilderij ooit verkocht. In 2005 trekt het schilderij op een veiling de aandacht van twee kunsthandelaren. Achter de slordige restauratie menen ze de hand van Leonardo da Vinci te zien. Ze kopen het voor ruim duizend dollar en in 2012 wordt het in Londen als een echte Da Vinci gepresenteerd. Kunstcritici zijn sceptisch maar de belangen zijn groot.

In 2017 worden alle records verbroken en betaalt de koper 450 miljoen dollar. Wie de nieuwe eigenaar is blijft onduidelijk, maar waarschijnlijk is het de omstreden kroonprins van Saoedi-Arabië. Na de verkoop is het schilderij niet meer gezien.

In 2008, a few of the world’s most distinguished Leonardo Da Vinci experts gathered around an easel at the National Gallery in London to examine a mysterious painting—an unassuming Salvator Mundi (Latin for Savior of the World)—found in a shady New Orleans auction house, that a select few believed to be a long-forgotten masterwork by Leonardo Da Vinci. That day, Salvator Mundi was authenticated as being the creation of Da Vinci himself, and thus, one of the most beguiling and perplexing stories of the 21st century was set into motion.

Unfolding as a gripping, real-life art thriller, The Lost Leonardo pulls back the curtain to uncover the stranger than fiction story behind how a Salvator Mundi painting went from bargain-basement replication to setting the world record as the most expensive painting ever sold at auction, weighing in at an astonishing $450 million. Director Andreas Koefoed positions this story squarely at the intersection of capitalism and myth-making, posing the question: is this multi-million dollar painting actually by Leonardo, or do certain powerful players simply want it to be? The Lost Leonardo detangles how a painting became a pawn in a geopolitical game played by the world’s wealthiest and most powerful people, ultimately revealing how vested interests became all-important, and the truth secondary.

Screening with an introduction by Filip Vermeylen, professor Global Art Markets at the Erasmus Universiteit Rotterdam.

Deze film wordt vertoond in het kader van het Economie Festival. Een weekend vol films, lezingen, theater, debatten en muziek in debatpodium Arminius, theater Walhalla en de bioscopen Kino en LantarenVenster.

Meer informatie economiefestival.nl

Heb je een passepartout? Reserveer je ticket dan via de ‘reserveren’ knop.