The Lost Weekend

Billy Wilder

Ray Milland speelt de rol van zijn leven als Don Birnam, een schrijver uit New York die worstelt met een jarenlang alcoholisme en writer’s block.

Wilder verfilmde het gelijknamige boek uit 1944 van Charles Jackson. In het boek is het hoofdpersonage een latente homoseksueel. Wilder en co-scenarist Charles Brackett zagen zich onder druk van de censuur van de Hays Office gedwongen dat element in de film te schrappen, maar zijn alcoholverslaving bleef een punt van zorg voor de censors.

The Lost Weekend breekt voor het eerst het taboe in Hollywood dat alcoholverslaving geen serieus onderwerp van een film mag zijn. Dronkenschap en alcoholisme zijn tot die tijd vooral een vermakelijk onderwerp in komedies. Billy Wilder kiest voor de realistische aanpak in zijn indringende portret van alcoholist en schrijver Don.

De resultaten bij het eerste testpubliek waren desastreus. Paramount stond op het punt de film terug te trekken. Maar dankzij een uitgekiende bioscooprelease (de film werd aanvankelijk klein uitgebracht) bouwde de film door mond-tot-mondreclame een sterke reputatie op bij het publiek. Ook zat de veranderende tijdgeest mee. Sociale problemen werden met meer begrip ontvangen.

Winnaar van de Grand Prix op het allereerste Filmfestival van Cannes. The Lost Weekend was ook goed voor vier Oscars en daarmee de grote winnaar van 1946: Beste film, Beste regisseur, Beste scenario en Beste mannelijke hoofdrol.

Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
  • filmspecial
US
2018
101’
Engels gesproken
Nederlands ondertiteld
AL

Ray Milland speelt de rol van zijn leven als Don Birnam, een schrijver uit New York die worstelt met een jarenlang alcoholisme en writer’s block.

Wilder verfilmde het gelijknamige boek uit 1944 van Charles Jackson. In het boek is het hoofdpersonage een latente homoseksueel. Wilder en co-scenarist Charles Brackett zagen zich onder druk van de censuur van de Hays Office gedwongen dat element in de film te schrappen, maar zijn alcoholverslaving bleef een punt van zorg voor de censors.

The Lost Weekend breekt voor het eerst het taboe in Hollywood dat alcoholverslaving geen serieus onderwerp van een film mag zijn. Dronkenschap en alcoholisme zijn tot die tijd vooral een vermakelijk onderwerp in komedies. Billy Wilder kiest voor de realistische aanpak in zijn indringende portret van alcoholist en schrijver Don.

De resultaten bij het eerste testpubliek waren desastreus. Paramount stond op het punt de film terug te trekken. Maar dankzij een uitgekiende bioscooprelease (de film werd aanvankelijk klein uitgebracht) bouwde de film door mond-tot-mondreclame een sterke reputatie op bij het publiek. Ook zat de veranderende tijdgeest mee. Sociale problemen werden met meer begrip ontvangen.

Winnaar van de Grand Prix op het allereerste Filmfestival van Cannes. The Lost Weekend was ook goed voor vier Oscars en daarmee de grote winnaar van 1946: Beste film, Beste regisseur, Beste scenario en Beste mannelijke hoofdrol.