The Mole Agent
Maite Alberdi

In deze eigenzinnige mix van spionagefilm en observerende documentaire gaat de 83-jarige Sergio undercover in een bejaardenhuis. De vriendelijke oude man wordt ingehuurd door privé-detective Romulo. Sergio mag aan de slag als ‘mol’ voor een cliënt die denkt dat haar moeder in het tehuis wordt mishandeld.

Hoewel regisseur Maite Alberdi overtuigend de stijlmiddelen van de film noir inzet, is Sergio niet bepaald weggelegd voor het vak van detective. De eerste horde wordt opgeworpen door pencamera’s, smartphones en alle andere technologie die hij nodig zal hebben om bewijs te verzamelen en terug te rapporteren aan Romulo. Nog lastiger is het dat Sergio, die recent weduwnaar werd, er niet zo goed in is om de voor een spion noodzakelijke afstand te bewaren. Al snel raakt hij bevriend met meerdere bewoners.

De droogkomische ondertoon blijft, maar wat begint als detectiveverhaal verschuift en verandert gaandeweg in iets intiemers. Zo geeft Alberdi een originele blik op affectie en eenzaamheid op hoge leeftijd.

ma 30 nov
  • 16:30
  • alle vertoningen
Kaarten
€ 10,50
  • filmspecial
Chili, Verenigde Staten, Duitsland, Nederland, Spanje
2020
90’
Spaans gesproken
Nederlands ondertiteld
AL

In deze eigenzinnige mix van spionagefilm en observerende documentaire gaat de 83-jarige Sergio undercover in een bejaardenhuis. De vriendelijke oude man wordt ingehuurd door privé-detective Romulo. Sergio mag aan de slag als ‘mol’ voor een cliënt die denkt dat haar moeder in het tehuis wordt mishandeld.

Hoewel regisseur Maite Alberdi overtuigend de stijlmiddelen van de film noir inzet, is Sergio niet bepaald weggelegd voor het vak van detective. De eerste horde wordt opgeworpen door pencamera’s, smartphones en alle andere technologie die hij nodig zal hebben om bewijs te verzamelen en terug te rapporteren aan Romulo. Nog lastiger is het dat Sergio, die recent weduwnaar werd, er niet zo goed in is om de voor een spion noodzakelijke afstand te bewaren. Al snel raakt hij bevriend met meerdere bewoners.

De droogkomische ondertoon blijft, maar wat begint als detectiveverhaal verschuift en verandert gaandeweg in iets intiemers. Zo geeft Alberdi een originele blik op affectie en eenzaamheid op hoge leeftijd.