The Witches of the Orient

Les Sorcières de l'Orient
Julien Faraut

Van 23 september 2022 t/m 15 oktober 2022 wordt het WK Volleybal Vrouwen gespeeld in Arnhem, Apeldoorn en in Rotterdam. Daarom vertonen we samen met De Gigant en Focus Arnhem de documentaire The Witches of the Orient.

Ze werden ‘Heksen van het Oosten’ genoemd, de Japanse volleybalsters die goud wonnen op de Olympische Spelen van 1964 in Tokio. Ze begonnen als volleybalteam van een textielfabriek, waarna zege na zege volgde. Hun record van 258 achtereenvolgende overwinningen staat nog steeds. Het team was zo populair dat het een hausse aan manga’s, cartoons en animes opleverde.

Julien Farauts sprankelende documentaire verweeft fantastische manga en anime, zoals Attack no 1 (1968), met archiefbeelden van bloedstollende wedstrijden en extreem strenge trainingen, opgestuwd door een ritmische montage en heerlijke muziek van de Franse muzikant K-Raw.

Faraut dook eerder al diep in de sportwereld, zoals in L’Empire de la perfection, met 16mm-beelden van tennisser John McEnroe. Ditmaal strooit hij met popculturele verwijzingen. Als de vrouwen, inmiddels in de zeventig, na vele jaren weer eens bij elkaar komen, worden ze speels geïntroduceerd als heldinnen in een jarenzestigspionnenfilm. Dit is volleybal zoals je het nog nooit hebt gezien.

 

Screening with English subtitles
They are known as the ‘The Witches of the Orient’: the Japanese women’s volleyball team who won Olympic gold at the 1964 Games in Tokyo. They started out as the team of a textile factory, winning victory after victory, and their record of 258 successive wins remains unbeaten to this day. The team were so popular that a whole raft of manga characters, cartoons and anime series was based on them.

Julien Faraut’s sparkling documentary makes use of fantastic manga and anime sequences, such as Attack no 1 (1968), with archival footage of blood-curdling matches and extreme training sessions, driven by rhythmic editing and great music from French musician K-Raw.

(Tekst: International Film Festival Rotterdam 2021)

Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
  • filmspecial
Frankrijk
2021
100’
Frans, Engels, Japans gesproken
Engels ondertiteld
AL

Van 23 september 2022 t/m 15 oktober 2022 wordt het WK Volleybal Vrouwen gespeeld in Arnhem, Apeldoorn en in Rotterdam. Daarom vertonen we samen met De Gigant en Focus Arnhem de documentaire The Witches of the Orient.

Ze werden ‘Heksen van het Oosten’ genoemd, de Japanse volleybalsters die goud wonnen op de Olympische Spelen van 1964 in Tokio. Ze begonnen als volleybalteam van een textielfabriek, waarna zege na zege volgde. Hun record van 258 achtereenvolgende overwinningen staat nog steeds. Het team was zo populair dat het een hausse aan manga’s, cartoons en animes opleverde.

Julien Farauts sprankelende documentaire verweeft fantastische manga en anime, zoals Attack no 1 (1968), met archiefbeelden van bloedstollende wedstrijden en extreem strenge trainingen, opgestuwd door een ritmische montage en heerlijke muziek van de Franse muzikant K-Raw.

Faraut dook eerder al diep in de sportwereld, zoals in L’Empire de la perfection, met 16mm-beelden van tennisser John McEnroe. Ditmaal strooit hij met popculturele verwijzingen. Als de vrouwen, inmiddels in de zeventig, na vele jaren weer eens bij elkaar komen, worden ze speels geïntroduceerd als heldinnen in een jarenzestigspionnenfilm. Dit is volleybal zoals je het nog nooit hebt gezien.

 

Screening with English subtitles
They are known as the ‘The Witches of the Orient’: the Japanese women’s volleyball team who won Olympic gold at the 1964 Games in Tokyo. They started out as the team of a textile factory, winning victory after victory, and their record of 258 successive wins remains unbeaten to this day. The team were so popular that a whole raft of manga characters, cartoons and anime series was based on them.

Julien Faraut’s sparkling documentary makes use of fantastic manga and anime sequences, such as Attack no 1 (1968), with archival footage of blood-curdling matches and extreme training sessions, driven by rhythmic editing and great music from French musician K-Raw.

(Tekst: International Film Festival Rotterdam 2021)