Where to with History?

Debat
Hans Christian Post

Van de allesverwoestende bombardementen in de Tweede Wereldoorlog naar het epicentrum van extreemrechts in Duitsland. Het verhaal van Dresden is essentieel om de opkomst van rechtspopulisme in Europa te begrijpen. Hans Christian Posts urgente nieuwe documentaire Where to with History? toont de vernietiging van Dresdens stadscentrum en de daaropvolgende modernistische wederopbouw onder het DDR-regime. De reconstructie van Frauenkirche na de val van de muur blijkt een centrale rol te spelen in de herinterpretatie van de recente geschiedenis door rechtse bewegingen als Pegida. Aan de ene kant is Dresden hét boegbeeld van de Oost-Duitse bloei na de val van de muur, aan de andere kant staat het symbool voor wat er misgaat in Europa. Brengt een reconstructie de geesten van het verleden weer tot leven? Door middel van interviews met politici, stadsplanners en critici toont Hans Christian Post hoe politiek en architectuur onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden. De dilemma’s van een stad in de ban van haar zeer beladen verleden worden pijnlijk zichtbaar. Onder leiding van Carola Hein, hoogleraar Architectuur- en Stedenbouwgeschiedenis aan de TU Delft, gaat filmmaker Hans Christian Post na de film in gesprek met Stephan Trüby, een van Duitslands meest toonaangevende architectuurtheoretici.

From the devastating bombings of World War II to the epicentre of the far right in Germany. The story of Dresden is essential in understanding the rise of right-wing populism in Europe. Hans Christian Posts urgent new documentary Where to with History? shows the extensive destruction of Dresden’s city centre and its subsequent modernist reconstruction under the GDR regime. The reconstruction of Frauenkirche and a reinterpretation of recent history plays a central role in the narrative of right-wing movements such as Pegida. On the one hand, Dresden is the figurehead of the East German boom after the fall of the wall, on the other it symbolises what goes wrong in Europe. Does a reconstruction bring the ghosts of the past back to life? Hans Christian Post uses interviews with politicians, city planners and critics to demonstrate how politics and architecture are inextricably linked. The dilemmas of a city under the spell of its heavily charged past become painfully visible. After the film, Carola Hein, Head of History of Architecture and Urban Planning at TU Delft, will lead a conversation between film maker Hans Christian Post and Stephan Trüby, one of Germany’s leading architectural theorists.

Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
  • filmspecial
Denemarken, Duitsland
2019
68’
Duits gesproken
Engels ondertiteld

Van de allesverwoestende bombardementen in de Tweede Wereldoorlog naar het epicentrum van extreemrechts in Duitsland. Het verhaal van Dresden is essentieel om de opkomst van rechtspopulisme in Europa te begrijpen. Hans Christian Posts urgente nieuwe documentaire Where to with History? toont de vernietiging van Dresdens stadscentrum en de daaropvolgende modernistische wederopbouw onder het DDR-regime. De reconstructie van Frauenkirche na de val van de muur blijkt een centrale rol te spelen in de herinterpretatie van de recente geschiedenis door rechtse bewegingen als Pegida. Aan de ene kant is Dresden hét boegbeeld van de Oost-Duitse bloei na de val van de muur, aan de andere kant staat het symbool voor wat er misgaat in Europa. Brengt een reconstructie de geesten van het verleden weer tot leven? Door middel van interviews met politici, stadsplanners en critici toont Hans Christian Post hoe politiek en architectuur onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden. De dilemma’s van een stad in de ban van haar zeer beladen verleden worden pijnlijk zichtbaar. Onder leiding van Carola Hein, hoogleraar Architectuur- en Stedenbouwgeschiedenis aan de TU Delft, gaat filmmaker Hans Christian Post na de film in gesprek met Stephan Trüby, een van Duitslands meest toonaangevende architectuurtheoretici.

From the devastating bombings of World War II to the epicentre of the far right in Germany. The story of Dresden is essential in understanding the rise of right-wing populism in Europe. Hans Christian Posts urgent new documentary Where to with History? shows the extensive destruction of Dresden’s city centre and its subsequent modernist reconstruction under the GDR regime. The reconstruction of Frauenkirche and a reinterpretation of recent history plays a central role in the narrative of right-wing movements such as Pegida. On the one hand, Dresden is the figurehead of the East German boom after the fall of the wall, on the other it symbolises what goes wrong in Europe. Does a reconstruction bring the ghosts of the past back to life? Hans Christian Post uses interviews with politicians, city planners and critics to demonstrate how politics and architecture are inextricably linked. The dilemmas of a city under the spell of its heavily charged past become painfully visible. After the film, Carola Hein, Head of History of Architecture and Urban Planning at TU Delft, will lead a conversation between film maker Hans Christian Post and Stephan Trüby, one of Germany’s leading architectural theorists.

Een kaartje reserveren is niet mogelijk.
De Rotterdampas en LantarenVenster-strippenkaart zijn niet geldig tijdens het festival

Kaartsoorten

Vanwege de coronamaatregelen, zijn er twee soorten tickets beschikbaar:
Kom je alleen naar de film of met iemand uit een ander huishouden? Kies voor een AFFR 1 SEAT-ticket.
Kom je met je partner of huisgenoot? Kies voor een AFFR 2 SEATS-ticket (dit zijn twee stoelen naast elkaar); je betaalt direct voor twee tickets.

Korting

Je krijgt korting op je kaartje met Club Fountainhead / CJP / Studentenpas / Cineville*.
Persoonlijke kortingspassen moeten getoond kunnen worden bij de filmzaal.

*Cineville
Met je Cinevillepas krijg je korting op een kaartje. Cineville vrijkaarten zijn niet mogelijk.

In English

Due to social distancing recommendations, please choose your ticket as follows:
Are you alone or with other individuals, please choose AFFR 1 SEAT (for 1.5 m distance between each person)
Are you together with partner or housemates, please choose AFFR 2 SEATS (for two persons next to each other)

Reduced tickets only with Club Fountainhead, Cineville, Student Card or CJP;
please note that you must show your personal pass at the entrance to the cinema.