Masterclass: Intimacy On Screen

Als je denkt aan seks en intimiteit op beeld, wat zie je dan voor je? Denk je dan aan voorspel en strelingen? Aan elkaar aftasten en in het moment zijn? Aan condooms die wegglippen, verdwaalde schaamharen of stugge doucheseks? Voor dramaturg en schrijver Gwyneth Sleutel valt seks op beeld nog veel te vaak samen te vatten als: ‘hop, d’erop, hij op haar, penetreren maar en samen klaar.’

In deze masterclass gaat Gwyneth Sleutel dieper in op seks en intimiteit op beeld. Wie kent er niet de hand op de beslagen autoruit in Titanic, de luidruchtige seks uit MacGruber en de zeven minuut durende seksscene uit La Vie D’Adele. En zo zijn er vele iconische seksscenes, die in ons geheugen gegrift staan, terwijl we de film allang vergeten zijn – of nog erger – niet eens gezien hebben.

Wat zien we nou echt gebeuren tijdens deze intieme scenes? Vanuit wiens perspectief wordt het verteld? Hoe werkt de vertaling van scenario naar beeld? En wat zegt de manier waarop seks gerepresenteerd wordt op beeld over de tijdsgeest waarin we leven? En als we vandaag de dag zo vooruitstrevend zijn, waar blijven die nieuwe voorbeelden van seksualiteit op beeld dan? 

In deze masterclass zal Gwyneth ook aandacht schenken aan de representatie van intimiteit op het moment dat dit niet zo leuk is, of gewenst van beide kanten. Hoe worden grensoverschrijdend gedragscenes in beeld gebracht? Wat communiceren zij en wat leren films ons over consent? 

Gwyneth Sleutel

Gwyneth Sleutel werkt als dramaturg op de drama-afdeling van de NTR. Eerder adviseerde zij voor producenten, het NPO-fonds en het Nederlands Filmfonds. Ze maakte de documentaire Het nieuwe flirten voor NPO3, waarin zij hedendaags flirten in een MeToo tijdperk aan de kaak stelt. Haar interesse gaat speciaal uit naar de vraag hoe de filmwereld inclusiever kan worden; hoe films en series uiteenlopende perspectieven goed vertegenwoordigen. Gwyneth verdiept zich vanuit haar werkzaamheden als dramaturg in vrouwelijke representatie waarover zij talks en masterclasses geeft. Ook was zij gastcolumnist voor de Volkskrant en heeft een vaste rubriek in OPZIJ. In 2024 bekroonde het Financieele Dagblad haar als FD Talent.

vr 20 jun
  • 16:30
Kaarten
  • filmspecial
2025
90’

Als je denkt aan seks en intimiteit op beeld, wat zie je dan voor je? Denk je dan aan voorspel en strelingen? Aan elkaar aftasten en in het moment zijn? Aan condooms die wegglippen, verdwaalde schaamharen of stugge doucheseks? Voor dramaturg en schrijver Gwyneth Sleutel valt seks op beeld nog veel te vaak samen te vatten als: ‘hop, d’erop, hij op haar, penetreren maar en samen klaar.’

In deze masterclass gaat Gwyneth Sleutel dieper in op seks en intimiteit op beeld. Wie kent er niet de hand op de beslagen autoruit in Titanic, de luidruchtige seks uit MacGruber en de zeven minuut durende seksscene uit La Vie D’Adele. En zo zijn er vele iconische seksscenes, die in ons geheugen gegrift staan, terwijl we de film allang vergeten zijn – of nog erger – niet eens gezien hebben.

Wat zien we nou echt gebeuren tijdens deze intieme scenes? Vanuit wiens perspectief wordt het verteld? Hoe werkt de vertaling van scenario naar beeld? En wat zegt de manier waarop seks gerepresenteerd wordt op beeld over de tijdsgeest waarin we leven? En als we vandaag de dag zo vooruitstrevend zijn, waar blijven die nieuwe voorbeelden van seksualiteit op beeld dan? 

In deze masterclass zal Gwyneth ook aandacht schenken aan de representatie van intimiteit op het moment dat dit niet zo leuk is, of gewenst van beide kanten. Hoe worden grensoverschrijdend gedragscenes in beeld gebracht? Wat communiceren zij en wat leren films ons over consent? 

Gwyneth Sleutel

Gwyneth Sleutel werkt als dramaturg op de drama-afdeling van de NTR. Eerder adviseerde zij voor producenten, het NPO-fonds en het Nederlands Filmfonds. Ze maakte de documentaire Het nieuwe flirten voor NPO3, waarin zij hedendaags flirten in een MeToo tijdperk aan de kaak stelt. Haar interesse gaat speciaal uit naar de vraag hoe de filmwereld inclusiever kan worden; hoe films en series uiteenlopende perspectieven goed vertegenwoordigen. Gwyneth verdiept zich vanuit haar werkzaamheden als dramaturg in vrouwelijke representatie waarover zij talks en masterclasses geeft. Ook was zij gastcolumnist voor de Volkskrant en heeft een vaste rubriek in OPZIJ. In 2024 bekroonde het Financieele Dagblad haar als FD Talent.