Filmcollege #11: Jean-Luc Godard + Nouvelle Vague (2025)

Richard Linklater

In de jaren zestig veranderde Jean-Luc Godard voorgoed hoe we naar film kijken. Met een handcamera op straat, montage die juist brak in plaats van verbond, en een radicale houding tegenover beeld en verhaal, werd hij het gezicht van de Nouvelle Vague. In dit filmcollege onderzoekt filmjournalist en programmeur Hugo Emmerzael hoe Godards ideeën, stijl en houding tot vandaag doorwerken — tot in de nieuwste film Nouvelle Vague van Richard Linklater (2025).

Godard maakte film tot denken: geen gesloten verhaal, maar een gesprek tussen beelden, stemmen, politiek en verlangen. Hij vroeg steeds opnieuw: Wat kan cinema zijn? En: Hoe verandert film ons, net zoals wij film veranderen? Dit college verkent de esthetiek van de Nouvelle Vague, Godards rol als provocateur en vernieuwer, en de manier waarop zijn erfgoed doorleeft in hedendaagse cinema.

Over de film Nouvelle Vague

In 1959 draait Jean-Luc Godard in Parijs zijn debuutfilm À Bout de Souffle, die uitgroeit tot een legendarische klassieker en het startpunt van de Nouvelle Vague vormt. Met een lowbudgetproductie transformeert hij het scenario van François Truffaut tot zijn eigen visie, ondanks twijfels van cast en crew. Het resultaat is een groot succes: miljoenen bezoekers in Frankrijk en diverse prijzen voor Godard.

Nouvelle Vague van Richard Linklater is een stijlvol en geestig eerbetoon aan dit creatieve proces, waarin de filmkunst en de legendarische makers van de Franse cinema worden gevierd.

wo 3 dec
  • 19:30
Kaarten
€ 17
  • filmspecial
Frankrijk
2025
105’
Engels gesproken
Nederlands ondertiteld
12 Drugs- en/of alcoholmisbruik

In de jaren zestig veranderde Jean-Luc Godard voorgoed hoe we naar film kijken. Met een handcamera op straat, montage die juist brak in plaats van verbond, en een radicale houding tegenover beeld en verhaal, werd hij het gezicht van de Nouvelle Vague. In dit filmcollege onderzoekt filmjournalist en programmeur Hugo Emmerzael hoe Godards ideeën, stijl en houding tot vandaag doorwerken — tot in de nieuwste film Nouvelle Vague van Richard Linklater (2025).

Godard maakte film tot denken: geen gesloten verhaal, maar een gesprek tussen beelden, stemmen, politiek en verlangen. Hij vroeg steeds opnieuw: Wat kan cinema zijn? En: Hoe verandert film ons, net zoals wij film veranderen? Dit college verkent de esthetiek van de Nouvelle Vague, Godards rol als provocateur en vernieuwer, en de manier waarop zijn erfgoed doorleeft in hedendaagse cinema.

Over de film Nouvelle Vague

In 1959 draait Jean-Luc Godard in Parijs zijn debuutfilm À Bout de Souffle, die uitgroeit tot een legendarische klassieker en het startpunt van de Nouvelle Vague vormt. Met een lowbudgetproductie transformeert hij het scenario van François Truffaut tot zijn eigen visie, ondanks twijfels van cast en crew. Het resultaat is een groot succes: miljoenen bezoekers in Frankrijk en diverse prijzen voor Godard.

Nouvelle Vague van Richard Linklater is een stijlvol en geestig eerbetoon aan dit creatieve proces, waarin de filmkunst en de legendarische makers van de Franse cinema worden gevierd.

Speciaal in het kader van deze release vertonen we in ons filmtheater ook Godards À Bout de Souffle (1960), de film waar Linklaters Nouvelle Vague direct op reflecteert. Het is een kans om te zien hoe de Nouvelle Vague begon, en hoe haar geest nu opnieuw wordt verbeeld en bevraagd.

Over Hugo Emmerzael

Hugo Emmerzael is filmcriticus, curator en programmeur. Hij is redacteur van Filmkrant en schrijft onder andere voor MUBI NotebookSenses of Cinema, Filmmaker Magazine en Talking Shorts. Sinds 2020 cureert hij het Forum van de Regisseurs bij het Nederlands Film Festival. Hij heeft in jury’s gezeten op de filmfestivals van Cannes, Venetië, Karlovy Vary en Moskou. Hij is in filmzalen door het hele land te vinden als bevlogen spreker die de brug vormt tussen het publiek en de onuitputtelijke rijkdom van de filmgeschiedenis.